Jaguar maakt terugkeer in de autosport bekend - Trulli stopt ermee
Dat Jaguar werkt aan een eigen elektrische wagen, is een publiek geheim. Waarom Jaguar opteert voor een kampioenschap waar de wagens slechts een halfuur kunnen blijven rijden alvorens opnieuw opgeladen moeten worden, is niet geweten. Eerder vertelde Dr. Wolfgang Ullrich al aan Autosport.be dat om die reden de elektrische eenzitterklasse voorlopig niet in de toekomstplannen van Audi past en noemde de ervaren Oostenrijker de Formula E slechte marketing voor elektrische wagens.
Jaguar zal voor zijn deelname samenwerken met Williams Advanced Engineering. "We keken in detail naar alternatieve programma's om terug te keren naar de autosport", aldus Jaguar Team Directeur James Barclay. "Formule E was de logische keuze en we geloven dat de voordelen enorm zijn. De FIA en de promotor hebben uitdagende plannen voor de toekomst van het kampioenschap en we zijn trots om een van de eerste constructeurs te zijn die zich bindt aan de serie met een eigen team."
Een goede tien jaar geleden nam Jaguar afscheid van de Formule 1, een avontuur dat een rasechte teleurstelling zou gebleken zijn. Jaguar's moederbedrijf Ford kocht eind de jaren '90 Stewart Grand Prix over, een team dat met Ford-motoren aan de start kwam en in het jaar voor de overname een zege, pole en vierde plaats in de eindstand versierde. Het succes van 1999 werd evenwel nooit geëvenaard onder de Jaguar Racing-naam en in 2004 werd de equipe verkocht aan Red Bull Racing voor een symbolische dollar.
Foto's: Jaguar
Tweet