van der Horst

Dr. Wolfgang Ullrich: "Slechte marketing voor elektrische wagens"

Dr. Wolfgang Ullrich
Dr. Wolfgang Ullrich
Afgelopen weekend polste Autosport.be bij Audi Sport-baas Dr. Wolfgang Ullrich naar zijn visie omtrent het Formule E-kampioenschap. De serie waarin gebruik gemaakt wordt van zuiver elektrische voertuigen stond de afgelopen maanden meermaals garant voor spectaculaire races. Daarnaast trokken de wedstrijden een flinke schare ex-F1 en andere toprijders aan, waaronder Lucas Di Grassi en Loic Duval; rijders die banden hebben met het merk met de vier ringen. Ullrich's visie over de klasse was evenwel opmerkelijk te noemen.
"Laat mij één ding duidelijk stellen, wij (Audi) zijn niet betrokken in de Formule E", trapt Dr. Wolfgang Ullrich van wal. "We hebben piloten beschikbaar gesteld aan een team dat voor ons werkt in de DTM (Audi Sport Team Abt nvdr.) en dat de beslissing heeft genomen om deel te nemen (aan de Formule E nvdr.). Dat zijn wij evenwel niet."

Dr. Wolfgang Ullrich - Matthias Müller
Dr. Wolfgang Ullrich - Matthias Müller
Of Audi als constructeur dan geen interesse heeft om zelf deel uit te maken van wat "de elektrische F1" wordt genoemd? "We kijken er naar. Voor ons is het evenwel heel belangrijk dat men een oplossing vindt om te vermijden dat we een demonstratie zien voor de toeschouwers waarbij een elektrische wagen niet meer dan 20 minuten kan rijden. Dat is een slechte marketing voor elektrische wagens en dat is een probleem!"

Waar ligt de toekomst van de serie dan? "Persoonlijk denk ik dat men meer moet pushen op vlak van batterijen. Men moet zorgen dat men eerder langer dan enkel een beetje sneller kan rijden. Ik denk dat als de wagens sneller zijn, maar nog steeds kampen met dezelfde problemen (i.v.m. rijtijd nvdr.), dat niet positief werkt. Misschien kunnen we nadenken over een ander raceprogramma, iets dat anders werkt op vlak van batterijen."

Dr. Wolfgang Ullrich
Dr. Wolfgang Ullrich
Impliceert de Oostenrijker daarmee een overstap naar Hybride, zoals bij de 24 Uren van Le Mans; een race waar tot nu toe Audi als enige met een hybride-aandrijflijn wist te zegevieren? "Neen, ik wil helemaal niet de technische reglementen van de Formule E veranderen. Sta me toe me te verklaren; ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom men geen twee races houdt (in plaats van één race met verplichte pitstop en wagenwissel nvdr.). Er zijn andere kampioenschappen die ook gewoon twee races per dag of per weekend houden; waarom opteert men in de Formule E daar niet voor? Elke piloot in het kampioenschap heeft twee wagens, ze zijn er! Met de eerste wagen kan men de eerste race afleggen, daarna is er een tweede start met een tweede wagen; desnoods de volgende dag. Het is puur de presentatie die anders kan; we spreken dan niet over technologie. "

Dr. Wolfgang Ullrich
Dr. Wolfgang Ullrich
Duidelijk een gevoelig thema, maar "natuurlijk moeten we in parallel werken; het verbeteren van de technologie is ook belangrijk. Akkoord, van de ene wagen in de andere springen tijdens een pitstop maakt deel uit van het spektakel, maar voor de constructeurs is het echt een probleem om officieel in te stappen in een serie met deze technologie aangezien de boodschap voor de elektrische wagen allerminst positief is..."

Foto's: Martijn Wouters & Audi Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule E op woensdag 6 mei 2015.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons