van der Horst

Koenigsegg Jesko Absolut: waar de snelheidsrace stopt?

Koenigsegg Jesko Absolut
Koenigsegg Jesko Absolut
De Gemera was nog niet gek genoeg voor Koenigsegg, dus presenteerde het Zweedse bedrijf ook de Jesko Absolut. Naar eigen zeggen de snelste Koenigsegg ooit gebouwd en... de snelste in-serie-geproduceerde wagen die het ooit zál bouwen! Daar waar V-max stopt...
Koenigsegg Jesko Absolut
Koenigsegg Jesko Absolut
We komen superlatieven te kort vandaag bij Koenigsegg. Na de Gemera, een unieke hypercar met vier volwaardige zitplaatsen, presenteert de Zweedse constructeur de Jesko Absolut, een extreme variant van de Jesko die vorig jaar in Genève werd onthuld en de Agera opvolgde. De wagen krijgt een biturbo V8 die minimaal 1600pk moet leveren en een versnellingsbak (van slechts 90kg, inclusief vloeistoffen) met negen verhoudingen waarbij men van eender welke versnelling rechtstreeks naar eender welke andere versnelling kan schakelen, zoals in de Jesko dus. Hoe snel de Jesko Absolut wordt, dat weet zelfs Koenigsegg niet. "Time will tell" zeggen de Scandinaven, afwachten dus.

Koenigsegg Jesko Absolut vs. Koenigsegg Jesko
Koenigsegg Jesko Absolut vs. Koenigsegg Jesko
Ten opzichte van de Jesko zijn er tal van wijzigingen met maar twee doelen: minder weerstand en meer downforce! Zo ligt de wagen lager bij de grond, heeft hij een langere motorkap, geen splitter, minder luchthappers, minder oneffenheden, gesloten achterwielen en... geen achtervleugel! Het resultaat: een weerstandscoëfficiënt van 0,278 Cd... Gevolg van het verwijderen van de spoiler is dat het downforce-niveau daalt van 1400kg naar maximaal 150kg. In plaats van de achtervleugel werden er twee stabilisatoren toegevoegd, geïnspireerd op deze van gevechtsvliegtuigen.

Wat er ook van zij, het is afwachten wat Koenigsegg met deze wagen wil bereiken. Twijfel er evenwel maar niet aan dat het snelheidsrecord van Bugatti eraan gaat en dat de Jesko Absolut ab-so-luut de 500 km/u aantikt op de speedometer...

Foto's: Koenigsegg



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op dinsdag 3 maart 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons