Koenigsegg Jesko Absolut: waar de snelheidsrace stopt?
Ten opzichte van de Jesko zijn er tal van wijzigingen met maar twee doelen: minder weerstand en meer downforce! Zo ligt de wagen lager bij de grond, heeft hij een langere motorkap, geen splitter, minder luchthappers, minder oneffenheden, gesloten achterwielen en... geen achtervleugel! Het resultaat: een weerstandscoëfficiënt van 0,278 Cd... Gevolg van het verwijderen van de spoiler is dat het downforce-niveau daalt van 1400kg naar maximaal 150kg. In plaats van de achtervleugel werden er twee stabilisatoren toegevoegd, geïnspireerd op deze van gevechtsvliegtuigen.
Wat er ook van zij, het is afwachten wat Koenigsegg met deze wagen wil bereiken. Twijfel er evenwel maar niet aan dat het snelheidsrecord van Bugatti eraan gaat en dat de Jesko Absolut ab-so-luut de 500 km/u aantikt op de speedometer...
Foto's: Koenigsegg
Tweet