van der Horst

Lada en BMW krijgen gewichtscompensatie op de Slovakia Ring

Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze
Zoals voorzien in het reglement treedt na de eerste twee meetings en dus voor de races op de Slovakia Ring het nieuwe compensatiegewicht-systeem in werking. Dat werd per merk berekend op basis van de snelste rondetijd van de twee snelste wagens tijdens de kwalificatie en de snelste twee rondetijden van de snelste twee wagens in de races op Monza en in Marrakech. Aan de hand van de resultaten aldaar zal het niemand verwonderen dat de Chevrolet's als referentiemodel werden weerhouden; dat betekent dat ze ook in de volgende drie meetings 40 kg ballast bovenop hun minimumgewicht van 1.150 kg zullen meezeulen en dus op 1.190 kg blijven staan.
De SEAT's León WTCC en Honda Civic's van hun kant zien hun gewicht ongewijzigd op 1.150 kg.

James Thompson - Lada Granta Sport
James Thompson - Lada Granta Sport
De beide Lada Granta en de acht BMW's 320 TC van hun kant wordt toegestaan 20 kg onder het basisgewicht te duiken en zij komen dus in principe op 1.130 kg te staan.
Lada dankt deze reductie van het minimumgewicht ongetwijfeld aan de beduidend tragere rondetijden van nieuwkomer en Dudukalo-vervanger Mikhail Koslovskiy in Marrakech. Lada-stalgenoot James Thompson zal, mits gevrijwaard van pech, deze toegift ongetwijfeld in tastbare resultaten weten om te zetten. De Brit haalde tot dusver in elke vrije oefensessie de top 10 en kon zowel in Monza als in Marokko telkens tot Q2 doorstoten. Door toedoen van derden haalde de langharige Brit drie keer in vier wedstrijden de finish niet maar de ene keer dat het hem wel lukte, wist ie een eerste punt voor het Russische Lukoil Racing Team te scoren.

Tom Coronel - ROAL Motorsport
Tom Coronel - ROAL Motorsport
Vraag blijft dan weer of de BMW-teams het hun hierbij toegestane gewicht wel kunnen halen nu ze reeds alle moeite van de wereld ondervonden om de 320's op het startgewicht van 1.150 kg te krijgen. Enkel het gebruik van deuren uit koolstofvezel, wat een winst van zo'n dikke 20 kg zou betekenen, kan hier soelaas brengen.
Een ingreep die geenszins overbodig lijkt nu de vertegenwoordigers van het merk uit Munchen zowel in Italië als in Marokko ondermaats presteerden. De betrokken teams voelen zich dan ook door de Duitse constructeur aan hun lot overgelaten want ook een gepeperde motor update deze winter leverde weliswaar 10 PK winst maar duidelijk niet het verhoopte resultaat op.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 19 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakiaring.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons