Lada en BMW krijgen gewichtscompensatie op de Slovakia Ring
De beide Lada Granta en de acht BMW's 320 TC van hun kant wordt toegestaan 20 kg onder het basisgewicht te duiken en zij komen dus in principe op 1.130 kg te staan.
Lada dankt deze reductie van het minimumgewicht ongetwijfeld aan de beduidend tragere rondetijden van nieuwkomer en Dudukalo-vervanger Mikhail Koslovskiy in Marrakech. Lada-stalgenoot James Thompson zal, mits gevrijwaard van pech, deze toegift ongetwijfeld in tastbare resultaten weten om te zetten. De Brit haalde tot dusver in elke vrije oefensessie de top 10 en kon zowel in Monza als in Marokko telkens tot Q2 doorstoten. Door toedoen van derden haalde de langharige Brit drie keer in vier wedstrijden de finish niet maar de ene keer dat het hem wel lukte, wist ie een eerste punt voor het Russische Lukoil Racing Team te scoren.
Vraag blijft dan weer of de BMW-teams het hun hierbij toegestane gewicht wel kunnen halen nu ze reeds alle moeite van de wereld ondervonden om de 320's op het startgewicht van 1.150 kg te krijgen. Enkel het gebruik van deuren uit koolstofvezel, wat een winst van zo'n dikke 20 kg zou betekenen, kan hier soelaas brengen.
Een ingreep die geenszins overbodig lijkt nu de vertegenwoordigers van het merk uit Munchen zowel in Italië als in Marokko ondermaats presteerden. De betrokken teams voelen zich dan ook door de Duitse constructeur aan hun lot overgelaten want ook een gepeperde motor update deze winter leverde weliswaar 10 PK winst maar duidelijk niet het verhoopte resultaat op.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet