van der Horst

Lada Sport Rosneft optimistisch na leerrijke driedaagse test in Portimao

Lada Sport Rosneft
Lada Sport Rosneft
In tegenstelling tot de concurrentie nam Lada Sport Rosneft niet deel aan de collectieve WTCC-testdagen in Vallelunga. Het Russisch-Franse squad werkte toen in thuisbasis in Magny Cours naarstig verder aan de voorbereiding van het nieuwe seizoen, waarna het van 6 tot 8 maart ging proefdraaien in het zonnige Algarve. Drie dagen van intens testwerk die zo te horen vruchten afwierpen.
 
Lada Vesta TC1
Lada Vesta TC1
Voor nieuwkomer Gabriele Tarquini was het zonnige weer een meevaller nadat hij eerder de Lada Vesta TC1 in ongunstige want natte en koude weersomstandigheden in Magny Cours had ontdekt. 'Spiderman' werkte probleemloos vijftig ronden af op het Algarve International Circuit in Portimao waar weliswaar rekening moest worden gehouden met een strakke wind. "Ik probeerde verschillende configuraties van zowel voor- als achterophanging uit en we verbeterden andermaal de prestaties van de motor en de koppeling. De auto bleek daarbij gevoelig voor de wijzigingen die we aanbrachten" aldus Tarquini die ook de resterende dagen ter plekke bleef om een en ander met teamgenoten Nick Catsburg en Hugo Valente  evalueren.

Nicky Catsburg - Lada Sport Rosneft
Nicky Catsburg - Lada Sport Rosneft
In tegenstelling tot zijn beide maats was Nick Catsburg de enige die reeds met de Vesta racete. De Nederlander was dan ook het best geplaatst om de verwezenlijkte vooruitgang in te schatten. "De auto voelt goed aan na de updates. Heel wat aandacht ging naar het starten vanuit stilstand, een zwak punt vorig seizoen waardoor geregeld de in qualifying getoonde snelheid  niet in puntenwinst kon worden omgezet. Ook het nieuwe motormanagement-systeem kreeg een heuse boost en het lijdt voor mij geen twijfel dat we dit jaar bij de starts beduidend beter (naar verluidt bedraagt de tijdwinst 0.4 seconde in de spurt naar 100km/u - nvdr) voor de dag zullen komen. De Lada-krachtbron levert vandaag meer kracht af en ook de tractie is geoptimaliseerd. Gezien de verbeteringen aan motor en ophanging ziet het nieuwe seizoen er veelbelovend uit" aldus Catsburg die niet naliet de impact van Tarquini's rijke ervaring bij deze test te benadrukken.

Hugo Valente - Nicky Catsburg - Gabriele Tarquini
Hugo Valente - Nicky Catsburg - Gabriele Tarquini
Net als diens oudere teamgenoot Tarquini was ook Hugo Valente blij zijn nieuwe montuur in optimale omstandigheden aan de tand te kunnen voelen en veel ronden te kunnen afmalen. "De updates die Lada Sport en Oreca aanbrachten lijken efficiënt, ook al kan ik uiteraard niet vergelijken met de wagen van 2015. Voortgaand op de feedback van zowel Gabriele als Nicky met betrekking tot motor en  ophanging ziet het er naar uit dat de nieuwe auto sneller is alsook betrouwbaarder en constanter tijdens de 'long runs'. Uiteraard krijgen we pas bij een rechtstreekse confrontatie met de concurrentie bij aanvang van het seizoen een beter idee waar we staan" besluit Valente.

In afwachting van de seizoenstart op 1 april in Le Castellet werkt het Lada Sport Rosneft-team van Viktor Shapovalov half maart nog één test af op de hen vertrouwde omloop van Magny Cours, thuisbasis van Oreca.

Foto's: Lada Sport Rosneft, Hans van Onsem & FIA WTCC



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 11 maart 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons