van der Horst

Lamborghini overweegt nog steeds LMDh-programma

Baptiste Moulin - Lamborghini Huracan GT3
Baptiste Moulin - Lamborghini Huracan GT3
Terwijl Audi, Porsche en Acura hun interesse hebben getoond in het gloednieuwe LMDh-programma, dat vanaf 2023 in voege gaat, bleef het sindsdien vrij stil of er nog andere constructeurs de klasse zouden vervoegen. Die stilte zou binnenkort mogelijk verbroken worden door GM en Lamborghini. Vijf dagen geleden liet de Amerikaanse gigant optekenen dat het kortelings een beslissing zou nemen over het LMDh-programma, terwijl Lamborghini ook niet veraf is van een beslissing.
Hoewel er al twee merken van het Volkwagen AG concern hun deelname aan de LMDh klasse toegezegd hebben, lijkt nu ook Lamborghini interesse te tonen in een deelname. Dit zou volgens Sportscar365 te wijten zijn aan de terugkeer van Stephan Winkelmann, de CEO van Lamborghini en het interessante aspect van LMDh. Ook Giorgio Sanna, hoofd van de motorsportafdeling bij de Italiaanse constructeur, liet optekenen dat zij al sinds de eerste dag aanwezig waren in de technische werkgroep rond deze klasse en daarom nog steeds geloven in de mogelijkheid om een wagen errond te bouwen, ondanks de aanwezigheid van de twee zustermerken. Als Lamborghini zou toetreden, zal dit wel pas in 2024 zijn en willen zij de wagens ter beschikking stellen van klantenteams, waar volgens geruchten ook Audi op zou mikken.

Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
Bij General Motors ligt de keuze nog wat lastiger. Zij buigen namelijk het hoofd over zowel LMDh als GTD Pro, dat volgend jaar GTLM vervangt in het IMSA Weathertech Sportscar Championship. Mark Stielow, hoofd van hun motorsportdivisie, liet optekenen dat ze binnen 45 dagen een beslissing zouden nemen over beide dilemma's die voor hen liggen. Qua aantal dagen is dit consistent met de tijdlijn voor een LMDh aan de start te krijgen in 2023. De vraag daar is vooral welk merk van GM de kans gaat krijgen om in Le Mans hun kleuren te verdedigen. Het GTD Pro-project daarentegen hangt af van of zij een GT3-versie zullen maken van de Corvette. Als ze beslissen om dit toch te doen, zal deze pas voor 2023 klaar zijn. In de tussentijd zou de huidige Corvette C8.R aangepast worden naar de normen van GTD Pro.

Foto's: Racing International Photography - IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op dinsdag 20 april 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons