Le Mans Classic 2020 kondigt zich veelbelovend aan
In 1923 vond de eerste editie van de 24 Heures du Mans plaats en dat jaar vormt dan ook het startjaar voor de eerste klasse die zich richt op vooroorlogse wagens.
Klasse 2: 1949-1956
Hier vindt men de naoorlogse wagens terug die zorgden voor de heropleving van de etmaalrace. Voor het eerst kwamen Ferrari en Porsche aan de start om het op te nemen tegen gevestigde waarden als Delage of Talbot. Speciale aandacht is er in die klasse nu al voor de Cunningham C4R, één van de negen racewagens die door de Amerikaanse constructeur gebouwd werden.
Klasse 3: 1957-1961
Dit waren de jaren waarin Jaguar domineerde vooraleer Ferrari overnam met daartussen de enige zege voor Aston Martin.
Klasse 4: 1962-1965
De jaren waarin Ferrari heerste over Le Mans ondanks de tegenstand van Aston Martin, Maserati en de laatste twee jaren Ford. Onder de pronkstukken die de baan zullen nemen mag de Ferrari 250 LM die in 1965 de algemene zege behaalde zeker over de nodige aandacht rekenen.
Klasse 5: 1966-1971
Vier zeges voor Ford gevolgd door twee overwinningen voor de machtige Porsche 917, zo kan men de periode 66-71 omschrijven. De Fords en zeker ook de aanwezige Porsche 917’s zullen het publiek weten te bekoren.
Klasse 6: 1972-1981
Om de prestaties te drukken werd in die periode de drieliterformule ingevoerd. Toch bracht die periode uiterst performante bolides voort, zoals de Matra V12, de Gulf Ford, de vele Porsches die enkele zeges wisten weg te kapen met onze landgenoot Jacky Ickx alsook de aerodynamisch vooruitstrevende Alpine die won in 1978.
Daarna volgde het tijdperk van de Group C, wagens die ook nu hun eigen serie hebben en ook in Le Mans aan de bak komen. Nog recentere bolides vindt men terug in de Endurance Racing Legends.
Foto's: Wilfried Geerts & Niels Vaeck
Tweet