van der Horst

24H Le Mans: Vrije Training: Toyota wint eerste veldslag - Ligier debuteert als snelste LMP2 - GTE-Am Aston Martin eerste GT

Toyota Racing - Toyota TS040 - Hybrid
Toyota Racing - Toyota TS040 - Hybrid
Conclusies zijn steeds moeilijk te trekken na een vrije training en dat is ook na het eerste oefengalop in Le Mans niet anders. Toyota hield Audi af met 3 tiende, terwijl de beste Porsche drie seconden moest tegeven; nog steeds drie minder dan de beste LMP1-L Rebellion. De debuterende Ligier bleek primus in LMP2, terwijl de Deense Aston #95 de rapste GTE was. De sessie werd driemaal onderbroken, onder meer voor een bijzonder zware crash van de #1 Audi R18.
  • Oeste Kart
Net als aan het einde van de testdag, prijkte vandaag na vier uur trainen de Toyota TS040 Hybrid van Davidson/Buemi/Lapierre bovenaan de tijdstabellen. De chrono van 3:23.652 werd door eerstgenoemde gerealiseerd, maar is nog wel meer dan een halve seconde van de besttijd tijdens de testdag. De Audi #2 van Fässler/Lotterer/Tréluyer klopte af op drie tiende en hield met ongeveer datzelfde verschil de tweede Toyota achter zich. De ondertussen afgeschreven Audi R18 e-tron Quattro #1 volgde op de vierde plaats, voor zusterwagen #3 en beide Porsches 919 Hybrid die op respectievelijk 3 en 5 seconden werden gezet. Spijts de extra vrijheden lijkt de Rebellion R-One nog steeds achterop te hinken; Prost/Heidfeld/Beche hadden in hun snelste ronde maar liefst 7,5 tellen meer nodig.

Waar LMP1 business as usual leek, veroverden de jonge wolven bij Oak Racing de koppositie in de LMP2-klasse, dankzij een chrono van Jann Mardenborough die drie tiende beter was dan hun besttijd op de testdag. Deze chrono was weliswaar drie seconden trager dan de besttijd die Roman Rusinov op die eerste juni realiseerde. Volgden respectievelijk de Oreca 03's van Murphy Prototypes en SMP Racing.

Zoals vermeld stond de Aston Martin Vantage van de Denen Poulsen/Heinemeier-Hansson/Thiim geboekt als snelste GTE dankzij een 3:57.015 van laatsgenoemde, twee tiende onder de Porsche-toptijd van de testdag. De zusterbolide van Turner/Mücke/Senna was lange tijd de beste GTE-Pro, maar AF Corse Ferraristi Bruni/Fisichella/Vilander gingen in extremis met die eer aan de haal.

De Nissan ZEOD RC kende weinig geluk toen in het begin van de sessie Wolfgang Reip een probleem met de versnellingsbak ontdekte. De Nissan meccano's vervangen de versnellingsbak in de hoop later vanavond nog op de piste te verschijnen.

De crash van Loic Duval was reden voor een lange onderbreking, maar in het laatste halfuur werd de sessie nog tweemaal onderbroken met de rode vlag. Bij de laatste onderbreking op minder dan tien minuten van het einde werd besloten niet meer te herstarten. De eerste van de laatste twee rode vlaggen werd veroorzaakt toen de #67 IMSA Performance Matmut Porsche aan de Forza Chicane stopte, terwijl de #90 8 Star Motorsports Ferrari 458 Italia de twijfelachtige eer had de laatste rode vlag uit te lokken één chicane verder op de Hunaudières.

Audi is bezig aan het opbouwen van een nieuw chassis, al blijft het vooralsnog onduidelijk of deze ingezet mag worden en of Duval (of een vervanger) mag deelnemen. Even belangrijk is evenwel dat als er startrecht wordt geweigerd, ook Mr. Le Mans, Tom Kristensen, langs de kant zou blijven en zo geen aanspraak kan maken op een tiende zege. Reserverijder Marc Gene werd alvast verwittigd dat hij mogelijk moet inspringen, ook al staat hij ingeschreven op de Jota Zytek. Vanavond om 22.00h start de eerste kwalificatiesessie.

--- Uitslag vrije training 24 Heures du Mans 2014 (PDF) ---



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op woensdag 11 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons