van der Horst

Long Beach: Chip Ganassi houdt Corvette van algemene zege - Corvette zegeviert in GTLM

ea77345b255f00df64cbabec218d48220fd3269f.jpg
Na hun zege in de 12H van Sebring een maand geleden, hebben Scott Pruett en Memo Rojas Chip Ganassi opnieuw de overwinning bezorgd tijdens de race op het stratencircuit van Long Beach. Corvette vervolledigde het algemene podium op de tweede en derde trede. In GTLM was het dan weer wel prijs voor de bolides met de bow tie en kaapten ze de algemene overwinning weg na een sterke vertoning.
  • Qvick Motors
OAK Racing - Morgan Nissan
OAK Racing - Morgan Nissan
Rojas vertrok van op de pole positie en de Ford DP moest slechts één ronde de leiding in de race laten aan de Action Express Corvette DP die in de handen van Joao Barbosa profiteerde van een verbluffend snelle pitstop. Pruett zette echter een ronde later de situatie recht en moest in het laatste uur in feite enkel de aandacht richten op de Wayne Taylor Racing Corvette DP in handen van de broers Jordan en Ricky Taylor. Die bolide pakte uiteindelijk de tweede plaats, voor het eerder vernoemde exemplaar van Action Express Racing. De OAK Racing Morgan bleek de snelste LMP2, op een halve minuut van de winnaars. De Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b #74 zou in de laatste ronde overigens nog stilvallen wegens een tekort aan benzine nadat men gegokt had op een neutralisatie, die evenwel niet voorviel. De bolide was wel de enige LMP2 die geen banden wisselde tijdens de korte wedstrijd (100 minuten) in de hoop zo enkele seconden te winnen tijdens de outlap wanneer nieuw rubber nog op temperatuur moest komen.

Corvette Racing - Chevrolet Corvette C7.R
Corvette Racing - Chevrolet Corvette C7.R
Waar Corvette dus te kort schoot voor de algemene zege, was het wel raak voor het Amerikaanse merk in GTLM. Net als de winnende proto, reed ook de Corvette C7.R bijna alle ronden van de race aan de leiding, na vertrokken te zijn vanaf de pole positie. Een oververdiende (eerste) zege voor de nieuwe GT en vooral derde keer, goede keer na de problemen bij de seizoensopener in Daytona en de race rond de klok in Sebring. Dirk Müller en John Edwards stuurden hun BMW naar het podium, voor de tweede Corvette C7.R (Oliver Gavin/Tommy Milner).

SRT Motorsports - Viper GTS-R
SRT Motorsports - Viper GTS-R
Nick Tandy en Richard Lietz bleven met hun Porsche net teamgenoten Patrick Long en Michael Christensen voor, maar vielen wel naast het podium nadat Porsche eigenlijk nooit in het stuk voorkwam. Bovendien moest Patrick Long het in zijn stint stellen zonder radiocommunicatie met de pits. Ook voor SRT Viper was het een moeilijke wedstrijd, nadat de #93 van Kuno Wittmer en Jonathan Bomarito het ganse weekend met problemen te kampen kreeg, onder meer met de stuurbekrachtiging, en uiteindelijk ook in de race de handdoek moest werpen met een defecte aandrijfas. De zusterwagen met startnummer 91 van onze landgenoot Marc Goossens en Dominik Farnbacher besloot om de race aan te vatten op nieuwe Michelin's, nadat SRT de set-up van de wagen over een andere boeg gegooid had. In eerste instantie leek de aangepaste set-up een goede keuze, maar het gedrag van het Amerikaanse addergebroed zou naarmate de race vorderde terug verslechteren. Marc Goossens reed een dijk van een stint, maar teamgenoot Farnbacher zou naderhand zijn meerdere moeten erkennen in de verzamelde concurrentie en uiteindelijk als zevende finishen.

Volledige uitslag TUSC Long Beach 2014 (PDF).

Foto's: IMSA & SRT Motorsports



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Tudor United Sportscar Championship op zondag 13 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Long Beach.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons