van der Horst

12H Sebring: Zege voor Ganassi Ford DP – Porsche wint GTLM

Chip Ganassi Racing - Ford DP
Chip Ganassi Racing - Ford DP
Chip Ganassi Racing heeft zijn eerste overwinning in het Tudor Untid SportsCar Championship beet. Het team dat in de Grand Am Series al een indrukwekkend palmares opbouwde, kon zich met Marino Franchitti, Scott Pruett en Memo Rojas heel de wedstrijd in de kopgroep handhaven en profiteerde ondanks een spin optimaal van de timing van de laatste Full Course Yellow. Franchitti kon zo als leider aan de sprint tot te finish beginnen, een positie die een andere Schot, Ryan Dalziel niet meer kon heroveren in zijn Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b LMP2. Het uiteindelijk verschil bedroeg amper 4.682s na een volledige omwenteling rond de klok, met de volledige top 9 binnen de zelfde ronde (+40.568s), een gevolg van de Amerikaanse manier van racen waarbij steeds wederkerende neutralisaties het veld telkens terug samenbrengen.
cfec3d8ee6634ab55d20bface33625c691645860.jpg
De polesittende Action Express Corvette DP van onder meer een vliegende Sébastien Bourdais was zeer sterk onderweg, maar kon de zege in de 24 uren van Daytona niet herhalen (+8.965s). De LMP2’s deden het overigens helemaal niet slecht en waren met 3 tegen 2 het best vertegenwoordigd in de top 5, de OAK Racing Morgan-Nissan van Pla/Brundle/Yacaman kwam als vierde over de streep, voor de tweede ESM HPD op P5.

De Prototype Challenge (PC) klasse maakte dan weer geen goede beurt, met talloze incidenten en bedenkelijke manoeuvres die gele vlaggen, neutralisaties en zelfs een rode vlag veroorzaakten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat er nog amper twee Oreca FLM09’s in de running waren voor de zege op het einde. Die ging na een duel tussen Colin Braun en Bruno Junqueira uiteindelijk voor de tweede opeenvolgende keer naar CORE autosport, voor RSR Racing.

Porsche 911 RSR #912
Porsche 911 RSR #912
Ook in GTLM was CORE Autosport aan feest. Nadat de #911 van het Porsche fabrieksteam in Daytona met de zege aan de haal ging, was het ditmaal de beurt aan de #912 van Patrick Long, Jorg Bergmeister en vliegende Deen Michael Christensen. Zij haalden het met 5.296s voorsprong van de SRT Viper GTS-R #93 van Jonathan Bomarito, Kuno Wittmer en Rob Bell. Ook hier bleek een goed geplande laatste pitstop doorslaggevend na een zware race waarin opvallend veel GTE-bolides met oponthouden moesten afrekenen. Het podium werd vervolledigd door de Team RLL BMW Z4 GTE van het trio Auberlen/Priaulx/Hand, voor de groene Krohn Racing Ferrari van onder meer Andrea Bertolini.  De Viper van Marc Goossens werd zevende in de klasse.

Magnus Racing - Porsche 911 GT America
Magnus Racing - Porsche 911 GT America
In GT Daytona (GTD) was de overwinning weggelegd voor het sympathieke Magnus Racing. De Porsche 911 GT America #44 van Andy Lally, John Potter en Marco Seefried kreeg net als in Daytona nochtans af te rekenen met problemen aan de paddleshift. De AIM Autosport Ferrari #555 van Daytona winnaars Townsend Bell, Bill Sweedler en Jeff Segal werd tweede, terwijl de Rum Bum/Snow Racing Porsche van Jan Heylen als negende geklasseerd werd op 5 ronden.

--- UITSLAG 12 HOURS OF SEBRING 2014 (PDF) ---

Foto's: IMSA



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Tudor United Sportscar Championship op zondag 16 maart 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12h Sebring.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons