van der Horst

Lotterer: "Bizar, want een LMP2 is sneller dan wij"

André Lotterer
André Lotterer
André Lotterer pakte de pole in de 6 Hours of Spa en plaatste daarmee voor het eerst dit seizoen een Porsche op de eerste plaats in de resultatentabellen. Lotterer kent het circuit van Spa ondertussen als zijn broekzak en dat niet alleen omdat hij er enkele jaren geleden debuteerde in de Formule 1. De drievoudig Le Mans-winnaar stapte over van Audi naar Porsche voor 2017 en die wissel liep niet helemaal vlot, zo vertelde hij aan Autosport.be.
  • Oeste Kart
Porsche 919 Hybrid #2
Porsche 919 Hybrid #2
"Ik heb me wel wat moeten aanpassen", stelt Lotterer. "De Porsche 919 Hybrid laat bijvoorbeeld niet toe om dezelfde hoeveelheid snelheid mee te nemen in de bochten in vergelijking met wat ik gewend was bij Audi. Dat betekent dus dat je een race anders moet aanpakken en dat begint bij kleine dingen, bijvoorbeeld veeleer remmen in een rechte lijn. Met een LMP1 rijden blijft evenwel uitdagend; in Spa vooral in sector 2, want de Raidillon neem je eenvoudigweg volgas, zelfs al is dat aan 285km/h."

FIA WEC - LMP2
FIA WEC - LMP2
"Een van de moeilijkere dingen dit jaar, is evenwel het passeren van een LMP2-bolide. Wij hebben, met een LMP1, een sterk pakket dankzij de combinatie van een hybridesysteem met een verbrandingsmotor. Dat impliceert dat we een stevige acceleratie kennen, maar wanneer de boost (van het hybridesysteem n.v.d.r.) wegvalt, vallen we terug op slechts 520pk. Met de neus in de wind, krijgen we het plots lastig, bijvoorbeeld ten opzichte van een LMP2. Dat type wagen heeft namelijk veel meer kracht dan wij in hun verbrandingsmotor en bijgevolg kunnen we hen niet meer passeren. Dat maakt racen moeilijk, want je moet inhaalpogingen plannen tijdens de acceleratiefase. "

"Als je een LMP2 daarentegen tracht te passeren aan het einde van een rechte lijn, keer je van een kale reis terug; dat is anders dan vorig jaar. In Le Mans gaat dat volgens mij heel bizar zijn, want de rechten lijnen zijn daar nog langer dan hier in Spa, dus zal het probleem in principe ook groter zijn. Bijkomend, omdat de LMP2's net zoveel PK's hebben, kunnen ze ook wat extra downforce configureren qua set-up."

Foto: Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op dinsdag 30 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons