van der Horst

Lydden Hill: Foust, Linnemann en Tohill eerste winnaars in nieuw Europees kampioenschap

Tanner Foust
Tanner Foust
De eerste wedstrijd van het nieuwbakken FIA European Championship is vrij vlot verlopen, al zijn er nog enkele puntjes die voor verbetering vatbaar zijn. Na de reeds vermeldde twee heats op Pasen, werd de rest van het druk programma verder op Paasmaandag afgewerkt. Iedere klasse kreeg nog twee heats voorgeschoteld, twee semi-finales en een finale.
Tanner Foust - Ford Fiësta SuperCar
Tanner Foust - Ford Fiësta SuperCar
Timmy Hansen, op zondag reeds goed onderweg in SuperCar, zette via een snelste en een vierde chrono de Citroën DS3 van Hansen motorsport definitief op de pole voor de semi-finale. Teamgenoten Hvaal en Timerzyanov deden het iets minder goed op Paasmaandag tijdens de heats en verhuisden naar een respectievelijke vijfde en zesde plaats van de 12 wagens die rechtstreeks naar de twee semi-finales gingen. Andy Scott, Walfridsson en Henning Solberg kwamen een fractie te kort voor een plaats binnen de top 12, maar werden toch opgevist omdat Hvaal (2 kapotte motoren), Liam Doran (2 kapotte turbo’s) en Bakkerud niet aan de start verschenen van de semi-finales. Daarin gingen de drie snelste door naar de slotfinale. En dat waren uiteindelijk de Rus Timerzyanov, de Amerikaan Tanner Foust, de Fransman Jeanney, de Zweed Hansen, de Brit Godfrey en de Fin Leppihalme.

Timmy Hansen
Timmy Hansen
Daarin lukte Hansen een valse start en werd hiervoor bedacht met twee passages in de jokerlap. Zodoende smolten de kansen voor de jonge Zweed om zijn eerste zege te pakken. De wedstrijd werd uiteindelijk gewonnen door de Amerikaanse spektakelman Tanner Foust in de Ford Fiësta voor de Fin Leppihalme met de Ford Focus van Pauwels Motorsport. De Fransman Jeanney vervolledigde het podium en werd zodoende de eerste reguliere rijder binnen het RallycrossRX. Timmy Hansen werd nog mooi vierde voor Gorfrey en Timerzyanov die een lekke band kreeg.

De puntendeling wordt berekend na de heats, de semi-finales en de finale. Ook daarin scoorde Foust het best met twee punten voorsprong op Hansen, vier op Jeanney en zeven op Leppihalme. In de semi-finale werd Petter Solberg en diens Citroën DS3 geklopt door broer Henning met de Saab van Eklund. Maar in de eindafrekening scoorde Petter iets beter en staat 10de in de tussenstand tegenover een vijftiende plaats voor Henning. Onze landgenoot Jos Jansen reed een knappe wedstrijd en staat op een voorlopige zestiende plaats.

Koen Pauwels - Ford Fiësta
Koen Pauwels - Ford Fiësta
In TouringCar was onze landgenoot Koen Pauwels gisteren reeds goed onderweg met een voorlopige pole. Na de heats op Paasmaandag kwam de Ford-rijder uit op een tweede plaats na merkgenoot Nordgard. Pauwels werd derde in zijn semi-finale en verzekerde zich zodoende van een plaats in de finale.


Tohill - Ford Fiësta
Tohill - Ford Fiësta
De slotfinale werd uiteindelijk gewonnen door de Ierse Ford-rijder Tohill voor de Škoda van de Zweed Larsson en de Opel van de Tsjech Castoral. Pauwels werd vierde en dat is ook zijn voorlopige plaats in de tussenstand van het kampioenschap.




Linnemann - Peugeot 207 S2000
Linnemann - Peugeot 207 S2000
In Super1600 was de Zweed Färén in zijn Citroën C2 de snelste tijdens de heats voor het Russische duo Rakchmatullin en Shigaboutdinov in de supersnelle Renault's Twingo. Winst in de semi-finales was er voor Takchmatullin en  Färén, maar het was de Peugeot 207 van de Deen Linnemann die de finale won voor de Russische Škoda-rijder Makarov en Eric Färén. Door de goede prestaties in de heats waarin de meeste punten te pakken zijn, staat de Zweed Färén wel aan de leiding in de tussenstand voor de Russen Takchmatullin en Shigaboutdinov.

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rallycross Championship op maandag 1 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Lydden Hill.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons