Macau: Comini versus Oriola
Gaan we er van uit dat circuitkennis in Macau de sleutel tot succes is, dan mag Pepe Oriola nochtans de grootste kans worden toegedicht om rivaal Comini uit het leiderszadel te lichten en het als eerste tot TCR-kampioen te schoppen. De jonge Spanjaard mag dan al de maximale 30 kg succesballast mee aan boord hebben, om er reeds meermaals in het WTCC te hebben geracet kent de omloop voor hem geen geheimen meer. Al is dit in het verleden voor hem geen garantie voor een foutloze rit gebleken. Comini's SEAT weegt dan wel 10 kg lichter maar voor de Zwitser is de Guia-omloop onbekend terrein, ontegensprekelijk een heuse handicap.
De toch al veelbelovende titelstrijd tussen Comini, Oriola en Gene zal ongetwijfeld extra worden gekruid door de komst van gastrijders Rob Huff en James Nash. Huff die in Macau reeds zeven zeges op zijn onovertroffen Guia Race-conto heeft staan, komt aan de start met een van de WestCoast Racing Honda Civic's en heeft er terecht alle vertrouwen in over een competitieve package te kunnen beschikken. James Nash die in 2013 afscheid nam van het WTCC, maakt zijn toerwagen comeback aan boord van de gezamenlijk door Proteam Racing en FRD Ford HK Racing Team gerunde Ford Focus. Beide ex-WTCC-winnaars vinden in Macau overigens ook Alain Menu terug, al ligt het niet voor de hand dat de Zwitser met zijn nog volop in de ontwikkelingfase verkerende Top Run Subaru een rol van betekenis kan spelen.
Tot het 30-koppig startveld - een record - behoren naast een zegehongerige Gianni Morbidelli en de terugkerende Andrea Belicchi (Target Competition) en Jordi Oriola ook zeven rijders uit Hong Kong, zij strijden tevens voor het TCR Asia Series-klassement.
Binnen het Liqui Moly Team Engstler erft Lorenzo Veglia het VW Golf TCR-stuur dat Tomas Engström recent in handen had. Veglia's SEAT Leon-zitje wordt dan weer ingenomen door nieuwkomer Guillaume Cunnington, de Franse eenzitterpiloot racet in Azië maar heeft geen enkele ervaring met voorwielaangedreven wagens.
Campos Racing pakt dan weer uit met twee 24-jarige Britten, zij zullen de beide Opel Astra's van het Spaanse team besturen. Waar Josh Files als Europees en Brits Renault Clio-kampioen (2013) vertrouwd is met voorwiel aangedreven bolides, is ook Dan Wells tot dusver met succes actief in Aziatische eenzitterklassen.
Macau bleek dan weer te kort dag voor het Italiaanse Romeo Ferraris dat de Romeo Giulietta TCR ontwikkelt. Patron Mario Ferraris had gehoopt de wagen te kunnen testen in de eerste week van november om die dan nog snel naar Macau over te vliegen maar dat plan bleek iets te optimistisch. Het test- en ontwikkelingswerk zal eerstdaags in Italië worden verdergezet met Salvatore Tavano aan het stuur. De Italianen plannen de productie van tien TCR-wagens tegen april 2016, de prijs van de nieuwkomer draait rond 98.000 euro, exclusief taksen.
Naast de rijderstitel blijft in de gokstad ook nog de titel voor het beste team te begeven. Ook hier belooft het best spannend te worden gezien Team Craft Bamboo Lukoil slechts 13 punten meer totaliseert dan Target Competition.
De vijandelijkheden gaan op donderdag van start met de eerste van twee vrije oefenritten en worden zondg afgesloten met twee races van tien ronden. Daarbij wordt de grid voor race 2 gebaseerd op de uitslag van race 1.
Suncity Group Macau Guia Race Timing (lokale tijd - CET +7)
Donderdag 19 november:
11:25/11:55 - Free Practice 1
Vrijdag 20 november:
12:30/13:00 - Free Practice 2
Zaterdag 21 november:
07:30/08:15 - Qualifying
Zondag 22 november:
10:05 - Race 1 (10 ronden)
11:20 - Race 2 (10 ronden)
Zowel de kwalificaties als de wedstrijden zijn te volgen via live streaming op de officiële website van de serie.
Foto's: TCR International Series
Tweet