van der Horst

Macau: Comini versus Oriola

Macau Guia Circuit
Macau Guia Circuit
Met de komst van de TCR International Series breekt voor de Macau Guia Race niet alleen een nieuw era aan. De verraderijke omloop in de straten van de voormalige Portugese kolonie is dit weekend daarenboven het decor voor een ongemeen spannende ontknoping waarbij zowel de rijders- als teamtitel nog te begeven is.
 
Stefano Comini - Target Competition SEAT Leon TCR
Stefano Comini - Target Competition SEAT Leon TCR
Nadat titelkandidaten Stefano Comini (Target Competition) en Pepe Oriola (Craft Bamboo Lukoil) in het Thaise Buriram elk één zege voor hun rekening namen, worden beide kemphanen door slechts twee punten van elkaar gescheiden. Ook Oriola's ervaren teamgenoot Jordi Gene is niet geheel kansloos, al lijkt een achterstand van 34 punten ophalen een erg zware opdracht nu er maximaal nog maar 55 punten te sprokkelen vallen. Al is in Macau alles mogelijk...

Gaan we er van uit dat circuitkennis in Macau de sleutel tot succes is, dan mag Pepe Oriola nochtans de grootste kans worden toegedicht om rivaal Comini uit het leiderszadel te lichten en het als eerste tot TCR-kampioen te schoppen. De jonge Spanjaard mag dan al de maximale 30 kg succesballast mee aan boord hebben, om er reeds meermaals in het WTCC te hebben geracet kent de omloop voor hem geen geheimen meer. Al is dit in het verleden voor hem geen garantie voor een foutloze rit gebleken. Comini's SEAT weegt dan wel 10 kg lichter maar voor de Zwitser is de Guia-omloop onbekend terrein, ontegensprekelijk een heuse handicap.

Gastrijder en zegerecordhouder Rob Huff
Gastrijder en zegerecordhouder Rob Huff
De toch al veelbelovende titelstrijd tussen Comini, Oriola en Gene zal ongetwijfeld extra worden gekruid door de komst van gastrijders Rob Huff en James Nash. Huff die in Macau reeds zeven zeges op zijn onovertroffen Guia Race-conto heeft staan, komt aan de start met een van de WestCoast Racing Honda Civic's en heeft er terecht alle vertrouwen in over een competitieve package te kunnen beschikken. James Nash die in 2013 afscheid nam van het WTCC, maakt zijn toerwagen comeback aan boord van de gezamenlijk door  Proteam Racing en FRD Ford HK Racing Team gerunde Ford Focus. Beide ex-WTCC-winnaars vinden in Macau overigens ook Alain Menu terug, al ligt het niet voor de hand dat de Zwitser met zijn nog volop in de ontwikkelingfase verkerende Top Run Subaru een rol van betekenis kan spelen.

Tot het 30-koppig startveld - een record - behoren naast een zegehongerige Gianni Morbidelli en de terugkerende Andrea Belicchi (Target Competition) en Jordi Oriola  ook zeven rijders uit Hong Kong, zij strijden tevens voor het TCR Asia Series-klassement.
 
Binnen het Liqui Moly Team Engstler erft Lorenzo Veglia het VW Golf TCR-stuur dat Tomas Engström recent in handen had. Veglia's SEAT Leon-zitje wordt dan weer ingenomen door nieuwkomer Guillaume Cunnington, de Franse eenzitterpiloot racet in Azië maar heeft geen enkele ervaring met voorwielaangedreven wagens.

Campos Racing pakt dan weer uit met twee 24-jarige Britten, zij zullen de beide Opel Astra's van het Spaanse team besturen. Waar Josh Files als Europees en Brits Renault Clio-kampioen (2013)  vertrouwd is met voorwiel aangedreven bolides, is ook Dan Wells tot dusver met succes actief in Aziatische eenzitterklassen.
 
Macau bleek dan weer te kort dag voor het Italiaanse Romeo Ferraris dat de Romeo Giulietta TCR ontwikkelt. Patron Mario Ferraris had gehoopt de wagen te kunnen testen in de eerste week van november om die dan nog snel naar Macau over te vliegen maar dat plan bleek iets te optimistisch. Het test- en ontwikkelingswerk zal eerstdaags in Italië worden verdergezet met Salvatore Tavano aan het stuur. De Italianen plannen de productie van tien TCR-wagens tegen april 2016, de prijs van de nieuwkomer draait rond 98.000 euro, exclusief taksen.

Naast de rijderstitel blijft in de gokstad ook nog de titel voor het beste team te begeven. Ook hier belooft het best spannend te worden gezien  Team Craft Bamboo Lukoil slechts 13 punten meer totaliseert dan Target Competition.

De vijandelijkheden gaan op donderdag van start met de eerste van twee vrije oefenritten en worden zondg afgesloten met twee races van tien ronden. Daarbij wordt de grid voor race 2 gebaseerd op de uitslag van race 1.

Suncity Group Macau Guia Race Timing (lokale tijd - CET +7)
 
Donderdag 19 november:
11:25/11:55 - Free Practice 1

Vrijdag 20 november:
12:30/13:00 - Free Practice 2

Zaterdag 21 november:
07:30/08:15 - Qualifying

Zondag 22 november:
10:05 - Race 1 (10 ronden)
11:20 - Race 2  (10 ronden)
 
Zowel de kwalificaties als de wedstrijden zijn te volgen via live streaming op de officiële website van de serie.

Foto's: TCR International Series


 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR International Series op donderdag 19 november 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons