van der Horst

Marrakech maakt zich op voor toerwagenclash

WTCR terug in Marrakech
WTCR terug in Marrakech
Over het WTCR-kampioenschap dat dit weekend op de semi-permanente Moulay El Hassam-omloop in Marrakech van start gaat vloeide de voorbije weken reeds heel wat (virtuele) inkt. Superlatieven waren daarbij niet uit de lucht. Wie er het 26-koppig startveld, waaronder zeven FIA World Championship-kampioenen, twaalf WTCR-winnaars en drieënveertig titelhouders op naslaat begrijpt waarom we dit seizoen wellicht het meest kompetitieve toerwagendeelnemersveld ooit in actie zullen zien. De topserie van het initieel door Marcello Lotti bedachte TCR-concept mag officieel dan wel geen merkenkampioenschap zijn, de rist fabrieksrijders die in de WTCR-klantenteams werd gedropt en de technische ondersteuning die de deelnemende merken aan de teams verlenen, vertelt een heel ander verhaal.
Augusto Farfus - BRC Hyundai N Lukoil Racing Team
Augusto Farfus - BRC Hyundai N Lukoil Racing Team
Die officieuze steun door de merken was er ook vorig seizoen reeds en leidt thans tot de come back van nog meer toerwagentoppers en -legenden zoals Andy Priaulx, Augusto Farfus, Nick Catsburg ea.  Zij kruisen in 2019 de degens met gevestigde namen en tweedejaars als onder meer regerend kampioen Gabriele Tarquini, Yvan Muller, Thed Björk, Norbert Michelisz, Rob Huff, JK Vernay, Gordon Shedden, Esteban Guerrieri, Frédéric Vervisch, Yann Ehrlacher, Tom Coronel maar ook met zegehongerige jonge wolven die in nationale TCR-series of elders het mooie weer maakten zoals Niels Langeveld, Attila Tassi, Johan Kristoffersson, Mikel Azcona en Kevin Ceccon, al gaf laatstgenoemde vorig jaar in Suzuka reeds zijn WTCR-visitekaartje af.
 
In een kampioenschap met minstens een dozijn titelkandidaten wordt constant presteren en punten sprokkelen de sleutel tot het succes. Zonder een flinke dosis geluk en de geregeld in vraag gestelde BoP-aanpassingen te vergeten. De nieuwe  Balance of Performance was  vorige week reeds van kracht tijdens de enige officiële collectieve test in Barcelona, een voor de hand liggende stop op weg naar Marokko.

Leopard Racing Team Audi Sport
Leopard Racing Team Audi Sport
Omdat het gros van de teams deze winter al heel wat testwerk had verzet, werd de tweedaagse test doorgaans als overbodig ervaren. De test zag beide WRT-Audi's, de twee All.Inkl.Com Honda's en beide nieuwe Alfa Romeo Giulietta Veloce de tabellen toppen maar zoals verwacht werd er duidelijk met aangetrokken handrem gereden. Een vaststelling die evenwel niet opging voor het team uit Baudour dat als gevolg van perikelen na de late afzegging van sponsor Lukoil best wel testkilometers kon gebruiken, met de besttijd van Gordon Shedden wellicht als ongewild gevolg.

Thed Björk - Lynk & Co 03 Cyan Racing
Thed Björk - Lynk & Co 03 Cyan Racing
Een pronostiek wie na de finale in Sepang dan wel de indrukwekkende WTCR Trophy mee naar huis neemt? Geen ziel die zich daar aan waagt. Los van het feit dat alle wagens zowel in Marrakech als op de Hungaroring met 60kg succesballast zullen starten, werd nieuwkomer Lynk en Co door de BoP alvast het zwaarst belast. Dit gegeven én de splittijden van het merk in Barcelona laten vermoeden dat de Lynk & Co 03 best wel snel zal zijn. Dat geldt ook voor de vier Hyundai i30 N die BRC Racing inzet, al uitte het Italiaanse team meteen zijn ongenoegen over de hen toebedeelde BoP.  Vraag is maar hoe de 30kg (of ca. drie tienden van een seconde)  die de wagen thans zwaarder weegt dan in zijn Macau-configuratie tot een kloof van minstens 1.7 seconde tot Shedden's besttijd in Barcelona kan leiden....
 
Esteban Guerrieri - Nestor Girolami (ALL-Inkl.Com Münnich Motorsport
Esteban Guerrieri - Nestor Girolami (ALL-Inkl.Com Münnich Motorsport
Gevraagd naar zijn pronostiek voor de race in Marrakech, schoof Comtoyou sportief directeur voor Audi Kurt  Mollekens alvast Honda met Esteban Guerrieri en Volkswagen met Huff als kandidaat winnaars naar voor. 
"Honda komt hier 20 kg zwaarder dan in Macau aan de start maar kreeg 2,5% meer motorvermogen (100% ipv 97,5% - nvdr) om het gebrek aan topsnelheid van vorig jaar te compenseren. Het merk beschikt nu ook over een verbeterd motormanagementsysteem. Voor mij is Guerrieri dan ook favoriet. 

De VW Golf GTI van zijn kant krijgt 10kg extra ballast mee, quasi identiek dus als de Macau-BoP waarmee Huff ginds wel het snelst bleek. Door het stopzetten van zowel hun WRC- als rallycrossprogramma focust Volkswagen zich bovendien volledig op het WTCR, lees: meer VW Motorsport-betrokkenheid ter ondersteuning van het Sebastien Loeb Racing-team en een intensief
Rob Huff - Sebastien Loeb Racing Golf GTI
Rob Huff - Sebastien Loeb Racing Golf GTI
wintertestprogramma waarbij massaal banden werd opgesoupeerd. Indien ook hun nieuw in-house ECU efficiënter blijkt, zie ik de Golf in Marrakech even snel gaan als Honda" aldus Mollekens die voor de vier Audi RS 3 LMS een status quo met Macau noteerde. Macau, waar Frédéric Vervisch toen net als dit weekend met de maximale 60 kg succesballast onderweg was maar wel een eerste zege liet optekenen..

De startlijst vindt u hier
 
Nieuw in 2019:
Met uitzondering van officiële WTCR-tests en 24H-sessies tijdens het Nürburgring Nordschleife-event  is het van zodra het seizoen is gestart verboden voorafgaand of tijdens een raceweekend te testen op een WTCR-omloop.
 
Voortaan  mogen per team van twee auto's slechts tien operationele staffleden, voorzien van een FIA-armband, tijdens de hele duur van het event aan een deelnemende wagen werken.
De puntentoekenning ondergaat verschillende wijzigingen. Deelnemers op een race-by-race-basis kunnen geen punten scoren.

Zowel voor de rijders- als teamtitel scoren voortaan de top 15 punten, waarbij in tegenstelling tot afgelopen seizoen voor elk van de drie heats een gelijke puntendeling wordt voorzien:
POS: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15
PTS: 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
 
Comtoyou Racing Team
Comtoyou Racing Team
Voortaan worden er niet alleen na afloop van de Q3-shoot out één tot vijf punten verdeeld maar eveneens op het einde van de kwalificatiesessie die de grid voor de zaterdagrace bepaalt. Het verloop van de Q3-shoot out wordt in die zin gewijzigd dat de rijder die in Q2 de snelste tijd neerzette kan kiezen wanneer hij in Q3 van start gaat en dus niet langer verplicht als laatste aan de beurt is.
Het wedstrijdformat wordt opnieuw gespreid over drie wedstrijddagen. Om de timing te ontlasten zal de eerste vrije oefensessie opnieuw op vrijdag worden verreden, zij het voortaan over 45 minuten ipv. over een half uur. In Marrakech staat de eerste oefensessie evenwel op zaterdagmorgen geprogrammeerd.

Timing Marrakech: (Belgisch zomeruur):

Zaterdag  6 april   -  10.00-10.45 Free practice 1
                              - 12.00-12.30  Free Practice 2
                              - 14:00 -14.40 Qualifying Race 1
                              - 17:50, Race 1 (18 ronden)
Zondag  7 april    - 12:00, Qualifying 2 (Q1 30 min. + Q2 15 min. + Q3)
                              - 17:45, Race 2 (18 r)
                              - 19:15, Race 3 (21 r)

Foto's: Hans van Onsem, ComtoyouRacing, Team WRT  & DPPI



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 5 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Marrakech.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons