van der Horst

McLaren toont interesse in globale DPi formule

Cadillac DPi-V.R LMP2
Cadillac DPi-V.R LMP2
Het gaat McLaren al enkele jaren niet meer voor de wind in de Formule 1. De Britse constructeur probeerde eerder dit jaar al de aandacht af te leiden van het Honda debacle met een deelname aan de Indy 500 en overweegt nu zelfs nog een verdere diversificatie van haar activiteiten. Zak Brown verklaarde tegenover Sportscar365 dat het een prototypeprogramma overweegt, waarbij vooral de budgetvriendelijke Amerikaanse Daytone Prototype international (DPi) formule de voorkeur wegdraagt. Bovendien melden verschillende bronnen dat McLaren het GT-programma terug onder eigen dak wil brengen.
"We overwegen het," liet Brown optekenen aan Sportscar365. "DPi heeft veel potentieel en we zijn fan van IMSA, het FIA WEC en Le Mans. Indien ze elk voor een DPi formule zouden opteren, dan zou McLaren een deelname overwegen. We zijn momenteel volop bezig met F1, maar net zoals bij de Indy 500 hebben we een grote geschiedenis bij de sportscars. 2018 is nog te vroeg, maar we houden nauw in de gaten hoe de situatie zich verder ontwikkelt."

Brown en McLaren hopen vooral op een globale formule. LMP1 lijkt momenteel geen toekomst meer te hebben en dus lijkt DPi de beste optie. Al lijkt de ACO vooralsnog weigerachtig te staan om LMP1 te vervangen door DPi. Momenteel zijn Mazda (Joest), Acura (Penske), Cadillac (WTR & AXR) en Nissan (ESM) reeds actief in de klasse en met de komst van McLaren zou de prototype racerij meteen een vliegende doorstart kunnen maken na de LMP1 hoogdagen van de voorbije jaren.

Bovendien kan McLaren ook via de GTE-klasse haar weg terugvinden naar Le Mans. Het GT-programma van de Britse constructeur zou namelijk niet langer door CRS gerund worden, maar door McLaren zelf. Net als Ferrari en weldra Aston Martin zou McLaren wel eens een nieuwe GT racer kunnen ontwikkelen die (mits enkele aanpassingen) zowel in GT3 als GTE specificatie kan gerund worden.

Foto: Cadillac
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op donderdag 31 augustus 2017.
  • MF Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons