van der Horst

Meerderheid teams in de clinch met FIA en Ferrari

FIA
FIA
Nog voor het Formule 1 seizoen 2020 op gang is gevlagd, zit het er al bovenhands op. Oorzaak is - nog steeds - de krachtbron die Ferrari gebruikte in het meest recente F1-seizoen en meer bepaald of die voldeed aan de reglementen. De FIA richtte een onderzoek in en kwam eind vorige maand met de conclusie. Een vage conclusie, waarbij de federatie besliste de potjes gesloten te houden. Die beslissing stuit echter op verzet van alle teams, behalve Ferrari zelf, Haas en Alfa Romeo - de equipes die zelf over een Ferrari-krachtbron beschikken.
  • STX Motorhomes
Charles Leclerc - Ferrari
Charles Leclerc - Ferrari
Waar draaide de zaak precies om? Ferrari kende in 2019 een opvallende herleving waarbij voornamelijk de krachtbron monden deed openvallen. Het Italiaanse team werd ervan verdacht dat het op een of andere manier een weg rond de reglementering met betrekking tot de benzinetoevoer had gevonden. De hoeveelheid benzine bepaalt rechtstreeks het vermogen dat de motor kan leveren en dus is dat een gebied waar veel te winnen is, gezien de strikte reglementen. Ferrari werd echter nooit gepakt op een non-confirmiteit, net zoals er geen enkel team ooit een klacht neerlegde.

Charles Leclerc - Ferrari SF1000
Charles Leclerc - Ferrari SF1000
Een storm in een glas water? Niet bepaald. Ferrari leek achterop te hinken in de laatste manches van het seizoen 2019, met name op vlak van topsnelheid. Die vaststelling kwam er nadat er een aantal technische bulletins kwamen over hoe de teams moesten omgaan met de sensoren die de toevoer van de brandstof monitorden. Officieel hield de Scuderia het op een andere set-up. De FIA ging echter op onderzoek en publiceerde eind vorige maand de conclusie. Evenwel zonder de resultaten te onthullen, maar met de vermelding dat het tot een akkoord kwam met Ferrari, waarbij de details van dat akkoord geheim bleven.

Toto Wolff
Toto Wolff
Voor een niet-jurist een bizarre situatie. En zelfs de juristen van het merendeel van de teams is die mening toebedeeld. McLaren, Mercedes, Racing Point, Red Bull, Renault, Alpha Tauri en Williams schreven een open brief waarin ze hun ongenoegen uitdrukten. "Een internationale federatie die de sport reguleert heeft de verantwoordelijkheid om er de hoogste standaard op vlak van beheer, integriteit en transparantie op na te houden. Na maanden onderzoek van de FIA, dat er enkel kwam na vragen van andere teams, verwerpen we ten zeerste het feit dat de FIA tot een confidentieel akkoord kwam met Ferrari om deze zaak af te ronden. Daarom publiceren we hierbij publiekelijk ons gedeeld engagement om een volledige en correcte openbaring te bekomen in deze zaak, zodat onze sport alle deelnemers eerlijk en op dezelfde voet behandelt. We doen dat in naam van de fans, de deelnemers en alle betrokkenen in de F1", waarbij de open brief wordt afgesloten met de melding dat de teams de mogelijkheid openhouden naar de rechtbank te trekken.

Pitstop Ferrari - Charles Leclerc
Pitstop Ferrari - Charles Leclerc
Enerzijds legt de FIA de verantwoordelijkheid bij de teams en moet een team op elk ogenblik kunnen aantonen dat haar wagens voldoen aan het technisch reglement (een element dat in het reglement voor 2021 overigens nog prominenter aan bod komt). Anderzijds is Ferrari gecontroleerd en is er nooit een non-conformiteit vastgesteld. Daarenboven is het seizoen 2019 reeds lang achter de rug; dus de vraag stelt zich daarenboven of er nog beroep mogelijk is en of er überhaupt nog iets kan en mag wijzigen aan de klassementen. Voer voor juristen, zoveel is zeker.

Foto's: Hans van Onsem, Georges De Coster & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op woensdag 4 maart 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons