van der Horst

Mercedes nu al onklopbaar dankzij Dual Axis Steering?

Mercedes W11
Mercedes W11
Mercedes zorgde bij de Formule 1-wintertesten voor ophef in de paddock van Barcelona door de nieuwe W11 uit te rusten met een volledig nieuw stuursysteem, 'Dual Axis Steering' of kortweg DAS genaamd. Hierbij kan de piloot zelf door het induwen of uittrekken van het stuur de spoorhoek van de banden aanpassen, wat onder meer een belangrijk voordeel kan opleveren bij de slijtage van het rubber. De andere teams stelden zich vragen over de legaliteit van het nieuwe systeem.
Mercedes W11
Mercedes W11
De technische commissie van de FIA vond echter  geen argumenten om het systeem van Mercedes af te keuren en verklaarde tevens dat het veilig was in gebruik. 'Dual Axis Steering' kan dus voorlopig als legaal beschouwd worden, aangezien er niets aan de ophanging gewijzigd wordt en het niet meer dan twee wielen tegelijk van richting laat veranderen zoals het reglement stipuleert. Blijkbaar is Mercedes al een jaar bezig met de ontwikkeling van het DAS en werd het al uitvoerig getest op de simulator. Het stelde ook de FIA op de hoogte van de ontwikkeling van het systeem alvorens verder te gaan met de ontwikkeling. Voorlopig heeft geen enkel team officieel protest aangetekend.

Mercedes W11
Mercedes W11
De vraag is nu of de Dual Axis Steering werkelijk een voordeel oplevert en de andere teams genoodzaakt worden om snel te starten met de ontwikkeling van een eigen systeem, iets wat de kosten nog gaat opdrijven. Hebben de teams bovendien nog tijd om nu nog te starten met de ontwikkeling van een technisch gecompliceerd systeem? Wat nu immers al vaststaat, is dat de technische innovatie van de Duitse constructeur niet toegelaten wordt in het reglement van 2021...

Heeft Mercedes met het DAS nu al een onoverbrugbaar voordeel op de andere teams? Gaan we weer een seizoen tegemoet waarin het Duitse team alle titels kan veroveren?

Foto's: Racing International Photography
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op vrijdag 21 februari 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons