van der Horst

Mettet: Belgen doen het goed in de nevenklassen

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Naast François Duval ,die afgelopen weekend uitpakte met een Audi S1 ex-Ekström en nu eigendom is van Enzo Ide en ingezet werd door Comtoyou Racing, waren nog landgenoten actief in andere disciplines. Zo was het vooral uitkijken naar Michaël De Keersmaecker die als enige Belg het Euro RX afwerkt met zijn Ford Fiësta Supercar. Ook van Guillaume De Ridder, onze toekomst in het moderne rallycross en een van de favorieten in RX2 werd veel verwacht. In TouringCar hadden we met oud-winnaar Filip Baelus en Steve Volders twee ijzers in het vuur.
François Duval - Audi S1 SuperCar
François Duval - Audi S1 SuperCar
Over François Duval hadden we het reeds eerder. De Waal die er tijdens de Belgische manche van het WK steeds bij is, moest het doen met een Audi S1 die volgens het team niet over de laatste specificaties beschikt waarmee het fabrieksteam tegenwoordig uitpakt. Duval liet mooie dingen zien, maar strandde tenslotte op de 13de plaats. Zeer ondankbaar omdat de 12 beste rijders doorgaan naar de halve finales. Hij deed het in ieder geval beter dan Grégoire Demoustier, de Belg die het ganse WK rijdt in een wagen van Sébastien Loeb Racing. Demoustier werd laatste tijdens de kwalificaties.

Lees ook: Mettet: Peugeot staat er terug

De Keersmaecker tevreden maar toch gemengde gevoelens

De Keersmaecker en Dubourg samen de boer op
De Keersmaecker en Dubourg samen de boer op
Michaël "MDK" De Keersmaecker deed het een pak beter met zijn Ford Fiesta Supercar binnen het Euro RX. Binnen dit kampioenschap zijn de wagens quasi evenwaardig aan het WK, maar ze rijden minder wedstrijden en blijven binnen de Europese grenzen. Het is een zeer populair kampioenschap en het deelnemersveld telt veel meer deelnemers dan het WK. Een opvangnet voor ex-WK rijders of piloten en teams met iets minder budget of die niet willen/kunnen optornen tegen het fabrieksmateriaal. In Mettet waren er 16 gegadigden voor het World RX, terwijl er voor het Euro RX 28 rijders streden voor een plaats binnen de top 12. De Keersmaecker had het niet onder de markt op de kurkdroge piste op zaterdag omdat hij wat vermogen te kort komt op de rechte stukken. Door zijn jarenlange ervaring kon de JDK-rijder wel wat terrein terugwinnen op de onverharde stukken waardoor hij zich net kon handhaven binnen de top 12. Alleen regen kan het verschil in vermogen minder belangrijk maken en na een regendansje werd de man uit Londerzeel op zijn wenken bediend. Op zondag was het nat en zodoende kon hij doorstoten naar de halve finales en was hij sneller dan menig gevestigde waarde. In zijn halve finale kwam hij samen met Dubourg na een tik van een andere concurrent naast de piste terecht en bolde uiteindelijk nog als vijfde over de meet.

Anton Marklund - VW Polo Supercar
Anton Marklund - VW Polo Supercar
De Keersmaecker: “Ik ben tevreden met de uitslag, maar het gevoel is gemengd. We hebben na zaterdag wat gewerkt aan de ophanging en dat vertaalde zich in meer tractie. De regen was mijn bondgenoot en ik draaide goede chrono’s, maar ook in droge omstandigheden moet het sneller ondanks het feit dat een pak deelnemers meer vermogen hebben. We gaan nu verder trainen in Frankrijk met verschillende afstellingen en verhoudingen. Ik wil er terug staan in Zweden. De supporters waren tevreden in Mettet en zodoende ben ik blij. Maar het kan beter en sneller.”

Supertalent Raymond schittert tijdens maidintrip

Cyril Raymond - Peugeot 208 Supercar
Cyril Raymond - Peugeot 208 Supercar
Cyril Raymond was de man van het weekend. De tweevoudige RX2-kampioen maakte in Mettet zijn debuut in een Supercar binnen het Euro RX, reed driemaal de snelste kwalificatie en won ook de halve finale. Zijn Peugeot 208 is een van de snelste wagens van het lot, maar desondanks leverde hij een schitterende prestatie af door snellere chrono’s te draaien dan ex-WK rijders Marklund en Nitiss. De finale werd uiteindelijk gewonnen door Marklund die het haalde voor Nitiss die reeds eerder de eerste manche won in Barcelona. Raymond werd zeer verdienstelijk derde voor andere kleppers Hedström, Linnemann en Braten.

Pech voor De Ridder in RX2

Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder is de man die vorig seizoen derde werd na onder meer tweevoudig kampioen Cyril Raymond. Onze landgenoot is een van de favorieten voor de titel in zijn tweede seizoen binnen de RX2. Hij kwalificeerde zich als derde en dat bracht hem op de eerste startrij van de halve finale. Maar hij werd tijdens de start aangetikt en moest met een defecte stuurinrichting de strijd staken. Een domper op de feestvreugde bij de Zelos-rijder. De wedstrijd werd gewonnen door Gundersen voor Evjen en Krogstad nadat Gryazin de kwalificaties en zijn halve finale domineerde en pas vijfde werd in de finale.

Volders op podium

Steve Volders - Ford Fiësta TouringCar
Steve Volders - Ford Fiësta TouringCar
In TouringCar hadden we met Filip Baelus een ex-winnaar van vier jaar geleden, maar de Volvo-rijder had reeds twee seizoenen niet meer gereden en miste duidelijk wedstrijdritme. Hij werd 13de tijdens de kwalificaties met zijn ‘oude’ Volvo C30 en dat is een plaatsje te hoog voor de halve finales. Wie wel in vorm verkeerde, was Steve Volders. De Ford Fiesta-rijder verraste vriend en vijand door de kwalificaties te winnen. Hij werd tweede tijdens de halve finale en ook tweede in de finale na winnaar Fredrik Salsten. Dat leverde hem genoeg punten op om de tussenstand aan te voeren. Volders zou het resultaat in Metter afwachten om nadien te beslissen om het seizoen verder af te werken. We denken dat hij nu wel zal overtuigd zijn om zijn leiderspositie te verdedigen op 9 & 10 juni in het Noorse Hell.  

Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zondag 13 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Belgium.
  • AG Metals

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons