van der Horst

Monza: Reacties na de race van de Belgen en de winnaars

Monza: De race in beeld gebracht
De eerste Blancpain Endurance Series-race uit 2013 te Monza leverde geen herhaling van het volledige Belgische podium van vorig jaar, maar desalniettemin zetten de verschillende Belgen aan de start enkele knappe prestaties neer. Hieronder kan u de reacties van enkele onder hen terugvinden alsook die van de algemene winnaars.
  • Hamofa Performance

Kessel Racing Ferrari 458 Italia #44 (winnaar Pro-Cup)

Kessel Racing - Ferrari 458 Italia
Kessel Racing - Ferrari 458 Italia
Cesar Ramos: Om hier als winnaar te staan is toch wel een grote verrassing voor ons. Het was belangrijk voor ons om eerst en vooral de wagen op de baan houden en geen fouten te maken, het was niet gemakkelijk om de valstrikken te ontwijken. De Ferrari was zeer snel in de race ondanks het vele verkeer. Monza ligt de wagen ook goed.

ART Grand Prix McLaren MP4-12C GT3 #11 (tweede Pro Cup)

Monza: De kwalificaties in beeld gebracht
Andy Soucek: Vanzelfsprekend was het een uitstekende race voor ons. De mensen bij  Mclaren hebben zeer goed hun job gedaan en ons een fantastische wagen afgeleverd. Het was nog maar mijn tweede race met een gt en ik moet me nog aanpassen aan het gewicht en het feit dat ze niet wendbaar zijn.

Gulf Racing McLaren MP4-12C GT3 #69 (derde Pro Cup)

Gulf Racing - McLaren MP4-12C GT3
Gulf Racing - McLaren MP4-12C GT3
Nico Verdonck: Deze podiumplaats is meteen een resultaat dat kan tellen. Zelf had ik een goede stint, in het begin had ik een tijdje vrije baan en kon ik wat posities opschuiven. De wagen ontbrak soms echter wat koppel waardoor we bij het accelereren telkens wat tijd verloren, maar aan het einde van de rechte lijnen behaalden we ongeveer de normale topsnelheid. Ik verloor ook nog veel tijd toen ik de auto terug binnenbracht en een Phoenix Audi van de box hiernaast moest ontwijken. Al bij al ben ik heel tevreden met dit resultaat, een perfect uitgangspunt voor de rest van het seizoen waarin we resoluut voor de titel willen gaan. Ik kijk alvast uit naar meer.

Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra #16 (vijfde Pro Cup / zesde algemeen)

Monza: Beelden van op de startgrid
Anthony Kumpen: Ik pakte over van Enzo (Ide) die de wagen mooi binnenbracht rond de zesde stelling. Tijdens mijn stint ben ik weinig problemen tegengekomen, behalve natuurlijk de enorme hoeveelheid verkeer. Het probleem is dat er veel amateurpiloten rondrijden en die weten niet altijd wanneer ze aan de kant moeten gaan, je moet daar tijd insteken en toch altijd een beetje risico’s pakken. Zo’n groot veld heeft dus zeker ook zijn nadelen. Uiteindelijk zijn we toch wel tevreden met de zesde plek, zeker gezien Monza geen Audi-circuit is en de andere circuits ons beter zouden moeten liggen.

Phoenix Racing - Audi R8 LMS ultra
Phoenix Racing - Audi R8 LMS ultra
Enzo Ide: Ik mocht de wagen starten en dat is redelijk goed verlopen. Ik koos bij de start voor de binnenkant en kon zo een paar posities goedmaken in alle drukte. Het was enorm dringen in de openingsfase, ik heb toen wat schade opgelopen, maar zonder veel erg. Naar het einde van mijn stint toe deed de wagen plots even raar, maar dat probleem kon ik zelf oplossen in de wagen, al verloor ik daardoor een 10 à 15-tal seconden. Helemaal op het einde voelde ik dat  een van mijn banden het aan het begeven was, maar dat konden we opvangen door 1 à 2 ronden vroeger te pitten dan gepland was.

Marc VDS Racing BMW Z4 GT3 #3 (zesde Pro Cup / achtste algemeen)

Marc VDS Racing - BMW Z4 GT3
Marc VDS Racing - BMW Z4 GT3
Bas Leinders: Het was een bewogen race voor ons en we zijn onderweg op beide wagens wat problemen tegengekomen. De wagen #4 van mijn teamgenoten was goed onderweg om de #3 nog in te halen, maar kreeg naar het einde van de race toe te maken met remproblemen waardoor ze uiteindelijk het tempo moesten laten zakken. Het ging voor hun nog van kwaad naar erger toen ze de rem in kwestie zelfs moesten komen wisselen. Onze wagen kreeg dan weer af te rekenen met een trage leegloper, waardoor we vroeger moesten binnenkomen dan verwacht. Bovendien hebben we nog heel wat tijd verloren doordat onze wagen geblokkeerd werd in de pit omdat de teams naast ons in de pit op hetzelfde moment binnenkwamen. SRO wil dan wel graag een groot veld aan de start brengen, maar men mag daarbij niet vergeten dat er ook nog genoeg plaats moet zijn in de pitlane. Verder was de wegligging niet optimaal, er was iets mis met de ophanging rechtsachter. Desondanks zijn we tevreden met de punten van de zesde plaats, vooraf hadden we gehoopt op een plek in de top 10 gezien dit circuit de BMW echt niet ligt en we dit jaar niet konden rekenen op de hulp van de weergoden.

Nissan GT Academy Team RJN #32 (achtste Pro-Am Cup / 21e algemeen)

Nissan GT Academy Team RJN - Nissan GT-R Nismo GT3 #32
Nissan GT Academy Team RJN - Nissan GT-R Nismo GT3 #32
Wolfgang Reip: Ik was nerveus om de start te nemen in het midden van zo’n groot veld van 60 wagens. De eerste ronde ben ik doorgekomen zonder kleerscheuren, maar ik kon geen plaatsen goedmaken, het was wel frustrerend om 40% procent van de piloten de eerste chicane te zien afsnijden terwijl ik het circuit respecteerde. Ik startte de wagen vanaf P27 en bracht hem binnen op P15, waar ik toch best tevreden mee ben.  Ik had nog een incident met een van de SMP Ferrari’s die de deur voor mij dichtgooide en vervolgens zelf rond ging, maar daar kon ik mijns inziens niets aan doen. Uiteindelijk hadden mijn teamgenoten nog pech met een ongelukkige timing van de safety car en verloren we telkens veel tijd met het wisselen van de banden.

AF Corse Ferrari 458 Italia #50 (winnaar Pro-Am Cup)

AF Corse - Ferrari 458 Italia #50
AF Corse - Ferrari 458 Italia #50
Louis Machiels: Een overwinning onder de Italiaanse zon is een perfecte manier om het seizoen te starten. Ik ben tevreden van mijn eigen prestatie maar ik wil toch vooral mijn teamgenoten en mijn team in de kijker zetten en bedanken. De pitstops waren excellent, de bandenwissels waren goed, kortom een perfect weekend.

Foto's: Martijn Wouters & Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op zondag 14 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons