van der Horst

Monza: ART Grand Prix zet de toon - Vanthoor en WRT net niet op het podium

Start BES Monza
Start BES Monza
Alvaro Parente was de man van het weekend in Monza, hij reed niet alleen de pole in de #98 McLaren van ART Grand Prix maar sloeg ook meteen een gat met de concurrentie tijdens het eerste uur van de wedstrijd. De Franse Audi van Sainteloc eindigde tweede, net voor de andere McLaren van ART. Laurens Vanthoor reed een goede wedstrijd en viel met de WRT Audi #1 nipt buiten het podium, gevolgd door de Mercedes #84 van Nico Verdonck. De McLaren #15 van Boutsen-Ginion met daarin ondermeer Frédéric Vervisch kreeg met pech af te rekenen.
  • De Swert Opticiens
Nico Verdonck - HTP Motorsport Mercedes SLS #84
Nico Verdonck - HTP Motorsport Mercedes SLS #84
De start van Andy Meyrick in de Bentley #7, die gisteren nog in de handen van Steven Kane op het einde van Q3 van de baan ging en zo zorgde voor een vroegtijdig einde van de kwalificatie, was optimaal. De Britse nieuwkomer in het GT3-veld schoot meteen naar de tweede plaats achter de van pole gestartte Alvaro Parente, die in zijn ART McLaren meteen een gat sloeg tijdens de eerste rondes van de wedstrijd. Het eerste uur zagen we binnen het uiteinde van de top tien een mooi duel tussen Cesar Ramos, die de #1 Audi WRT deelt met Laurens Vanthoor, Nico Verdonck in de Mercedes SLS van HTP Motorsport en Antoine Leclerc in de tweede Bentley. 

Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch, die goed van start was gegaan vanop de achttiende plek op de grid, was klaar om op te rukken maar problemen met de topsnelheid van de McLaren gooiden roet in het eten. En laat snelheid nu net het belangrijkste zijn op een omloop als Monza, de Kortrijkzaan bleef dus gedurende het eerste uur steken rond de veertiende plaats. Daarmee waren de problemen bij het Boutsen-Ginion team nog niet ten einde. Eerst beschadigde de Brit Phil Quaife de McLaren met nummer 16 terminaal bij een te optimistische uitremactie op de Audi WRT #3 van James Nash in de eerste chicane.
Monza: De race in beeld gebracht
Vervolgens gaf Vervisch na één uur wedstrijd het stuur van zijn McLaren over aan de jonge Luxemburger Olivier Grotz, die slechts enkele honderden meters ver kwam en vervolgens de #15 met problemen langs het circuit parkeerde. Grotz deed er 45 minuten over om de McLaren aan wandeltempo terug naar de pitbox te brengen, ongeveer rond die tijd werpte de beschadigde WRT Audi #3 de handdoek. De McLaren zou later nog even terug op het circuit verschijnen.

WRT Audi R8 #1
WRT Audi R8 #1
Tijdens het tweede wedstrijduur rukte ook de andere McLaren van ART Grand Prix op naar een podiumpositie, gevolgd door de #1 WRT Audi, de #84 HTP Mercedes en de Bentley #8 met Jérôme D'Ambrosio achter het stuur. De grote verliezers waren dan weer de andere Bentley, die even van de baan ging en tijd verloor, en de constant in de top vijf vertoevende Duitser Marco Seefried in de #333 Ferrari 458 GT3. De als 'Bronze' gecatalogeerde Rus Vadim Kogay kreeg de wagen voor de tweede stint in handen en zocht beschamend vaak de grindbakken op in Monza, om er dan finaal de brui aan te geven. Ook de #11 Kessel Racing Ferrari, die Giacomo Petrobelli tijdens de kwalificatie nog mooi op de eerste startrij had geparkeerd, moest de handdoek werpen na een aanvaring met de #98 ART McLaren.

Podium BES Monza
Podium BES Monza
Het beslissende uur van de wedstrijd zorgde niet meer voor grote verrassingen, de #26 Sainteloc Audi R8 hield goed stand op de tweede plaats met voor en achter zich een McLaren van ART Grand Prix. Laurens Vanthoor kwam in de absolute eindfase in de WRT Audi #1 nog wel heel dicht bij een podiumplaats nadat hij de achterstand op de McLaren reduceerde tot een halve seconde. Hij eindigde uiteindelijk op een verdienstelijke vierde plaats, net voor de HTP Mercedes van Brusselaar Nico Verdonck, waarin regerend kampioen Maximilian Buhk de laatste stint voor zijn rekening nam. Beide Bentleys beëindigden hun debuutrace dan weer mooi in de top tien.

Uitslag Hoofdrace BES Monza 2014

#RijderTeam/WagenResultaat
1.Gregoire Demoustier
Alex Premat
Alvaro Parente
ART Grand Prix
McLaren MP4-12C #98
64 ronden
2.Grégory Guilvert
Stéphane Ortelli
Edward Sandström
Saintéloc Racing
Audi R8 LMS Ultra #26
+ 12.611
3.Kevin Korjus
Kevin Estre
Andy Soucek
ART Grand Prix
McLaren MP4-12C #99
+ 1 ronde
4.Cesar Ramos
Marc Basseng
Laurens Vanthoor
Belgian Audi Club Team WRT
Audi R8 LMS Ultra #1
+ 1 ronde
5.Harold Primat
Nico Verdonck
Maximilian Buhk
HTP Motorsport
Mercedes SLS AMG GT3 #84
+ 1 ronde
6.Duncan Tappy
Antoine Leclerc
Jérôme D'Ambrosio
M-Sport Bentley
Bentley Continental GT3 #8
+ 1 ronde
7.Guy Smith
Steven Kane
Andy Meyrick
M-Sport Bentley
Bentley Continental GT3 #7
+ 1 ronde
8.Andrew Danyliw
Simon Knap
Andrea Sonvico
AF Corse
Ferrari 458 Italia #50
+ 1 ronde
9.Stefano Comandini
Eugenio Amos
Stefano Colombo
ROAL Motorsport
BMW Z4 #43
+ 1 ronde
10.Eric Dermont
Franck Perera
Pro GT by Almeras
Porsche 997 GT3 R #93
+ 1 ronde


Foto's: Georges De Coster, Arne Simons, Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Blancpain GT Endurance op zondag 13 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons