van der Horst

Monza: Morbidelli nieuwe leider na dubbele winst

Gianni Morbidelli - Stefano Comini - Fernando Monje
Gianni Morbidelli - Stefano Comini - Fernando Monje
Gianni Morbidelli drukte voor eigen volk zwaar zijn stempel op het TCR-weekend in Monza. De kleine Italiaan had met zijn WestCoast Racing Honda Civic reeds beide oefenritten en de kwalificatie gedomineerd en ging zondag op de ingeslagen weg verder door beide wedstrijden te winnen. Minder makkelijk dan vooraf werd gedacht weliswaar want zowel race 1 waarin hij vanop de pole van start ging als race 2 waarin hij pas als tiende vertrok, resulteerden in twee felbevochten wedstrijden en dito overwinningen. Protagonisten Jordi Gené en Pepe Oriola (elk éénmaal tweede), Andrea Belicchi (derde in race 1) en Stefano Comini maakten het de oud-F1-rijder erg moeilijk, wat twee spektakelrijke confrontaties opleverde. Morbidelli's dubbelslag levert hem ook de leiding in de tussenstand op, ten koste van Stefano Comini. Om laatstgenoemde twee keer te hebben aangetikt kreeg de heetgebakerde Italiaan van de wedstrijdleiding wel... twee vermaningen mee.
 
Stefano Comini - Target Competition SEAT Leon
Stefano Comini - Target Competition SEAT Leon
Niet polesitter Morbidelli noch diens grid-buurman Stefano Comini maar snelstarter Pepe Oriola pakte bij de start van race 1 de leiding, voor Belicchi, Morbidelli, Comini, Gené en Monje in de Campos Racing Opel Astra. Comini gaat in de openingsronden voorbij aan Morbidelli en Belicchi en nestelt zich onder de bumper van leider Oriola. Pas in ronde 6 maakt Morbidelli, inmiddels naar P2 opgeklommen, Oriola de leiding via slipstreaming afhandig en geeft die niet meer uit handen. In de slotronden ontspint zich een leuk gevecht voor de tweede plaats tussen Oriola en Comini. Laatstgenoemde gaat evenwel te breed in Lesmo 2, verliest daarbij een stuk carrosserie en moet opgeven. Een bittere pil voor de Zwitserse SEAT-rijder die hiedoor in de puntenstand naar de derde plaats terugvalt achter (nieuwe) puntenleider Oriola en racewinnaar Morbidelli. Andrea Belicchi finisht als derde voor Jordi Géne en Fernando Monje die een sterke vijfde plaats voor de Campos-Opel Astra uit de brand sleept.
Voor schuldige Afanasyev en slachtoffers  Grachev en Nykjaer duurt de wedstrijd net iets te lang: zij belanden in de slotfase met z'n drieën naast de baan en enkel Grachev zal race 2 (vanuit de pitlane in plaats vanuit polepositie) kunnen aanvatten.
 
Twaalf starters slechts aan de start van de tweede confrontatie die niettemin van start tot finish bol stond van positiewissels en het daarbij inherente duw- en trekwerk. Nu Grachev vanuit de pitlane vertrekt, erft nieuwkomer D'Amico de pole. De Italiaan bakt er bij de start niks van, snijdt ook nog Belicchi de pas af waarbij hij wordt dwars getikt en de vangrail streelt. Jordi Gené pofiteert en gaat aan de leiding voor Monje, Belicchi en Morbidelli, reeds mooi opgeklommen vanuit tiende stelling. Monje's Opel Astra OPC, verlost van kinderziekten, is verrassend snel en de Spanjaard snoept Gené de leiding af. De race is vijf ronden ver wanneer Morbidelli, inmiddels aan Belicchi en Gené voorbijgegaan, zich onder de bumper van leider Monje meldt.

Fernando Monje - Campos Racing Opel Astra
Fernando Monje - Campos Racing Opel Astra
Twee ronden later stevenen Monje, Morbidelli en Comini zij aan zij op de eerste chicane af. Morbidelli tikt Comini aan waardoor de Zwitser Monje moet voorlaten. Nog eens twee ronden verder heeft Comini inmiddels opnieuw de leiding, waarop ook Morbidelli zijn oog laat vallen. Wanneer het bakkeleiend duo voor de laatste maal de eerste chicane aansnijdt, loopt het andermaal mis. De Zwitser krijgt alweerl een tikje mee, gaat dwars en kan maar ternauwernood door de achteropkomende Gené worden ontweken.

Morbidelli heeft gewonnen spel en wint voor Gené en Monje die de aanzienlijke progressie van de Opel Astra met een eerste podium onderstreept. Comini, teruggevallen naar de zesde plaats, knokt zich op de finishlijn nog wel voorbij teamgenoot Belicchi maar krijgt met een vierde stek geen loon naar werken.
De man werd twee keer op rij door Morbidelli aangetikt  en bleek achteraf begrijpelijk erg misnoegd over de gang van zaken. Twee vermaningen voor een identiek vergrijp in één en dezelfde wedstrijd, ons klinkt het bizar in de oren.

 Morbidelli gaat nu immers in het kampioenschap aan de leiding, Comini volgt op 14 punten en Pepe Oriola,na race 1 de nieuwe leider, valt terug naar de derde plaats nadat hij als gevolg van een sortie in Lesmo moest opgeven.

 
Gianni Morbidelli - WestCoast Racing
Gianni Morbidelli - WestCoast Racing
Een ongelooflijke dag! Afgezien van de resultaten heb ik me ook goed geamuseerd en de fans ongetwijfeld een leuke show bezorgd. Ik denk dat vooral onze snelheid in enkele belangrijke bochten zoals Ascari en de Parabolica het verschil met de concurrentie maakte, meer dan de topsnelheid op het lange rechte eind. Wie Monza een beetje kent weet dat die bochten cruciaal zijn" aldus Morbidelli die na afloop ook stevig door JAS Motorport-baas Alessandro Mariani in de armen werd gesloten.  De Italiaan was begrijpelijk opgezet met de Honda-dubbelslag, een sterke troef wanneer het er op aan komt klanten te ronselen voor de onderscheiden nationale TCR-kampioenschappen die volgend jaar van start gaan.

Uitslag Race 1
Uitslag Race 2

Kampioenschap:

1 Gianni Morbidelli 146 pt.
2 Stefano Comini 132 pt.
3 Pepe Oriola 125 pt.
4 Jordi Gené 120 pt.
5 Andrea Belicchi 102 pt.
6 Kevin Gleason 89 pt.
7 Michel Nykjær 67 pt.
8 Sergey Afanasyev 39 pt.
9 Lorenzo Veglia 39 pt.
10  Mikhail Grachev 34 pt.


Foto's: TCR Intl.Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR International Series op zondag 24 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons