van der Horst

Na Marrak(r)ech: Tom Coronel praat over forfait voor Le Castellet (+ Video)

Tom Coronel - Chevrolet Cruze TC1 ROAL Motorsport
Tom Coronel - Chevrolet Cruze TC1 ROAL Motorsport
Wat menigeen voor aanvang vreesde, werd afgelopen weekend bewaarheid: het Circuit Moulay El Hassan in het keizerlijke Marrakech was niet bepaald de geschikte omloop om het seizoen te starten. Snel, smal en afgeboord met beton: zeg nou zelf, niet ideaal om met een nagelnieuwe wagen uit te pakken. "Brokken vermijden" bleek in veel gevallen dan ook de vooraf uitgestippelde tacktiek, zeker nu amper vijf dagen later alweer de tweede race in Le Castellet op de kalender stond. Of die voornemens ook werden waargemaakt, laten we in het midden. Zeker is dat de brokken in Marrakech in het rond vlogen en volgend weekend op Paul Ricard minstens één box leeg blijft.
 
bd4b2e1e31344b8c3e70be5ae5077a517ec5acf0.jpg
Zeven wedstrijden in amper tien weken, dat is het tempo waarmee WTCC-teams en rijders in het nieuwe WTCC-seizoen worden geconfronteerd: op zich logistiek al een hele klus, maar dan mag er nog niet eens iets fout gaan. Een tempo dat geënt is op de kalender van het WK voetbal in Brazilië dat vanaf half juni alle media-aandacht voor zich opeist.

Of polesitter Tom Coronel lang aan de terugkeer van Citroën-rijders Loeb, Lopez en Muller had kunnen weerstaan, komen we nooit te weten. De spectaculaire crash van de Nederlander na contact met plaatselijke vedette Mehdi Bennani betekende het vroege einde van diens droom om de start van diens 25ste raceseizoen met een knalresultaat te vieren. Als gevolg van de crash is Coronel genoopt dit weekend verstek te geven voor Le Castellet en wachten het ROAL Motorsport van Roberto Ravaglia en Aldo Preo hectische weken nu amper zestien dagen ons scheiden van het derde treffen op de Hungaroring.

"Neen, racen in Le castellet zit er helemaal niet in", bevestigt Coronel tegenover Autosport.be. "De rolkooi lijkt oké, maar het chassis is zowel vooraan als achteraan geraakt en er zit een behoorlijke knik in het dak. Bovendien reed Yvan Muller er zowat m'n hele kofferbak af. Of de motor geraakt is,daar heb ik nog geen kijk op. Als je weet dat zo'n bumper alleen al 15.000 euro moet kosten dan schat ik de totale schade op zo'n 200.000 euro. Da's uiteraard een flinke hap uit het budget dat normaliter voor het hele seizoen bestemd is... Maar under pressure everything gets liquid en het is tenslotte reeds het vierde jaar dat ik voor Roberto Ravaglia rijd dus ik heb er vertrouwen in dat ik in Hongarije aan de start zal staan. De wagen is momenteel onderweg van Zuid-Spanje naar Paul Ricard waar hij normaliter vanavond (woensdag) zal aankomen. Daar wordt hij ter plekke volledig gestript waarna het naakte chassis met een RML-vrachtauto richting de RML-ateliers gaat. Eens gerepareerd verhuist hij van Engeland naar Italië, waar de auto opnieuw wordt opgebouwd in de werkplaats van ROAL Motorsport. Op woensdag 30 april moet de klus geklaard zijn want, dan worden de auto's alweer op de trailer geladen, richting Hungaroring."

d8a69b91d4d9794ae43eced1d6e925033319e076.jpg
Hoe kijk je terug op het incident?

"Nooit gedacht dat wat Bennani deed me ooit kon overkomen. Ik vond het een domme en onhandige actie waarop ik inderdaad bedaard heb gereageerd. Ach, in die 25 jaar dat ik in de racerij actief ben heb ik al zoveel onzin meegemaakt en het is niet door te gaan ruzieën dat ik mijn auto uitgedeukt krijg. Waar ik wél problemen mee heb is de lichte straf (drive-through en drie plaatsen terug op de grid in Le Castellet - nvdr) waar Bennani mee weg kwam, ook al is hij dan mijn maatje. Dit kan toch niet?"

Heb je al een idee waar de Chevy's by RML staan tegenover de concurrentie?

"Ik denk dat zolang er geen enkele Citroën uitvalt, niemand kans maakt op een podium. Het verschil bedraagt gemiddeld anderhalve seconde en zelfs al hebben zij de maximale handicap van 60 kg mee aan boord, dan volstaat dit niet om die kloof te dichten; rekening houdend met een halve seconde via de ballast en een halve seconde die wij zelf nog moeten vinden, blijft er nog altijd een kloof van een halve seconde. Hoewel we redelijk goed zitten qua topsnelheid denk ik dat we dààr en ook qua tractie nog wat tijd kunnen vinden. Ik had wel niet verwacht dat we zo gemakkelijk bij Honda in de buurt zouden komen, eigenlijk heb ik zelfs het gevoel dat we sneller zijn. Overigens heeft Lada flink wat topsnelheid in huis, de Granta is een vrij smalle auto, wat aerodynamisch een voordeel oplevert. Aan James Thompson kwam ik op het rechte eind in elk geval niet voorbij."

UPDATE: Naderhand gaf Tom Coronel onderstaande video vrij

Foto's: Tom Coronel



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons