van der Horst

Neel Jani breekt ronderecord Spa met Porsche 919 Hybrid Evo

Porsche 919 Hybride EVO
Porsche 919 Hybride EVO
Nadat Autosport.be eerder vandaag al berichtte dat Porsche bezig was met een poging om het ronderecord op Spa-Francorchamps scherper te stellen, heeft de Duitse constructeur inmiddels het resultaat bekendgemaakt. Neel Jani begon vanmorgen om 10u23 aan zijn ultieme rondje om uiteindelijk 1:41.770 te doen over de 7.004 km. Daarmee ging de 34-jarige Zwitser 0.783s sneller dan de Mercedes F1 W07 Hybrid van Lewis Hamilton in de kwalificaties voor de Grote Prijs van België vorig jaar. Jani haalde een topsnelheid van 359 km/u.
Porsche 919 Hybride EVO
Porsche 919 Hybride EVO
Herhalen we nogmaals dat het geen "standaard" LMP1 betreft. Voor deze oefening werd de Porsche 919 Hybrid grondig onder handen genomen. De EVO versie was dan ook 12 seconden sneller dan de pole die de LMP1-spec 919 in 2017 neerzette. Zonder de beperking op het brandstofverbruik die de LMP1-reglementen opleggen kon Porsche 720pk (i.p.v. 500) halen uit het motorblok, terwijl de hybridesystemen 8.49 megajoule (i.p.v. 6.37) of 440pk produceerden, wat samen neerkomt op zo'n 1160pk. De EVO werd 39kg lichter gemaakt en Michelin ontwikkelde een speciale zachtere compound binnen de bestaande dimensies. Visueel sprongen vooral de aanpassingen aan de aerodynamica in het oog. Zo werd de wagen uitgerust met een grote diffuser vooraan en een ver naar achter geplaatste gigantische achtervleugel. Deze twee elementen beschikten bovendien over een DRS-systeem zoals we kennen uit de F1. Tezamen met andere kleine aanpassingen kwam dit neer op 53% extra downforce en werd de efficiënte verbeterd met 66%.

Lees ook: Porsche bouwt extreme 919 Hybrid EVO om F1-records te verpulveren (+ Video)

Porsche 919 Hybride EVO
Porsche 919 Hybride EVO
“De 919 Evo is de snelste wagen die ik ooit bestuurd heb", aldus Neel Jani. "Het grip niveau is van een totaal andere dimensie. De snelheid waarmee alles op je afkomt is zo groot dat je reactiesnelheid veel hoger ligt dan in het WEC." Ook hoofd Race Engineer Stephen Mitas was in zijn nopjes: "Dit project is een ware droom voor een ingenieur. Na vier jaar racen met de 919 Hybrid hadden we een heel nauwe band opgebouwd met de wagen. Maar we wisten dat hoeveel de successen de 919 Hybrid ook behaalde, de wagen nooit haar volle potentieel kon tonen. Zelfs de EVO versie haalt er niet alles uit. Deze keer was niet het reglement, maar het budget de beperkende factor."

Porsche 919 Hybride EVO
Porsche 919 Hybride EVO
Spa-Francorchamps was nog maar de eerste halte op de 919 Tribute Tour. De wagen zal ook demo's geven op de Nordschleife (24H, 12 mei), Goodwood Festival of Speed (12 juli), Brands Hatch (2 september) en de Porsche Rennsport Reunion in Laguna Seca (26 september).

Update

Lees ook: Porsche 919 Hybrid Evo in België in actie bij 25H Fun Cup!

Foto's: Porsche



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op maandag 9 april 2018.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons