van der Horst

Neuville: "Ik had op het podium kunnen staan"

Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Thierry Neuville kende zaterdag in de Rally van Monte-Carlo heel wat problemen. Hij is voorlopig zesde in de seizoensopener, wat al een klein wonder mag genoemd worden. "Ik had op het podium kunnen staan", blikte hij terug vanuit Monaco.
"Het was een heel zware dag, vanaf het begin al. We bleven doorgaan, maar de problemen stapelden zich op. Gelukkig heb ik doorheen de jaren heel wat ervaring als mecanicien opgedaan", opent Neuville. Veel fans zullen wellicht een dubbele bodem zien in die uitspraak, want de Belg kende de voorbije jaren al zijn deel van de problemen, zeker met de ophanging en die bezorgde de Oostkantonner opnieuw heel wat problemen.

Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 N Rally1
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 N Rally1
"Het begon met elektrische problemen, met de benzinepomp. Plots hield de ophanging het voor bekeken, maar we hielden vol. We wisten dat het moeilijk zou zijn, maar we zijn er! Morgen is het belangrijk om kilometers te maken en de wagen te leren kennen", besloot Neuville die in zijn uitspraken wat braver was dan deze middag. De Belg sakkerde toen over een gebrek aan voorbereiding. Hij ging zelf echter ook zwaar van de baan waardoor de testsessies lange tijd moesten worden stopgezet. Martijn Wydaeghe, zijn co-rijder, haalde maar net op tijd de start na een schouderfractuur. "Het is wat het is, maar we hadden derde kunnen staan."

Thierry Neuville
Thierry Neuville
Leider Sébastien Ogier en Sébastien Loeb kwamen ook nog eens terug op hun bandenkeuze voor de slotproef. Beiden begonnen uiteindelijk met hetzelfde rubber, nadat Ogier even ging spieken bij Loeb en hem na-aapte, maar het was wel Ogier die het gat sloeg. "Ik ken hem al een beetje en wist dat hij iets ging proberen. We wisten dat die keuze misschien niet de beste was, maar we wilden het verschil maken op snelheid. Uiteindelijk sloegen we een gat, maar comfortabel is het zeker niet", aldus Ogier. "We volgden gewoon de info van ons team. Maar het was wel heel moeilijk. We zaten er het hele weekend dicht op, maar nu is er wel een gat", doet Loeb zijn relaas.

Gemakkelijk worden de laatste 70 kilometer, verdeeld over vier proeven, zeker niet. Teambaas van Toyota Jari-Matti Latvala voorspelt alvast een heel moeilijke afdaling op de Power Stage. Om 8.45 uur start de slotdag.

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zaterdag 22 januari 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons