van der Horst

Nicola Larini evalueert acht wagens ter gelegenheid van BoP-test in Valencia

Nicola Larini met TCR Technische Staff
Nicola Larini met TCR Technische Staff
Geen respijt gisteren voor Nicola Larini op het Circuito Ricardo Tormo nabij het Spaanse Valencia. Bijgestaan door de belangrijkste TCR-teams die er een tweedaagse test afwerkten, voelde de oud-F1-rijder er maar liefst acht wagens uitvoerig aan de tand met het oog op de belangrijke TCR Balance of Performance. Die zal normaliter volgende week worden bekend gemaakt. Larini, daartoe gebriefd door de technische TCR-staff, sprong de hele dag van de ene wagen in de andere. Of het nu de nieuwe Alfa Romeo Giulietta, de Honda Civic, Opel Astra, Peugeot 308 Racing Cup, Subaru STi, Volkswagen Golf GTi dan wel de oude of de nieuwe versie van de SEAT León betrof, in de handen van de ervaren Italiaan werden ze uitvoerig aan een aantal tests onderworpen.
Alfa Romeo Giulietta TCR
Alfa Romeo Giulietta TCR
Larini kreeg de opdracht om met elke wagen twee stints van vijf ronden te rijden, één daarvan op het minimumgewicht van de auto en één met de maximale 70 kg ballast aan boord. Voorts stond er ook een 'corse-down-test op het programma waarbij de aerodynamica werd geëvalueerd door de auto na acceleratie in neutraal te laten uitbollen. Tenslotte diende hij met elk van hen te accelereren, eenmaal met full power en eenmaal op 90%" lichtte TCR Technical Director Andreas Bellu de test nader toe.

Jean-Karl Vernay - Stefano Comini -WRT
Jean-Karl Vernay - Stefano Comini -WRT
Onder de aanwezige teams noteerden we het B3 Racing Team Hungary dat drie SEAT León zal inzetten voor Dušan Borković, Mat’o Homola en Attila Tassi. Ook nieuwkomer WRT tekende met Stefano Comini en Jean-Karl Vernay present in Valencia. Bij het Liqui Moly Team Engstler maakten Davit Kajaia en Michail Grachev (TCR International Series),  Andy Yan en Filipe Clemente de Souza (TCR Asia), en het duo Tim Zimmermann - Tom Lautenschlager (TCR Duitsland) de dienst uit. Michela Cerruti mocht dan weer de door Romeo Ferraris geprepareerde Alfa Romeo Giulietta de sporen geven terwijl Aku Pellinen achter het stuur van de JAS Motorsport Honda Civic terug te vinden was. Target Competition stelde twee  nieuwe Opel Astra's ter beschikking van Jordi Oriola, Josh Files, Loris Hezemans en Mike Beckhusen. Tenslotte was ook de Top Run-gerunde Subaru STi  van de partij.

Peugeot 308 Racing Cup
Peugeot 308 Racing Cup
Opmerkenswaard was het feit dat ook een Peugeot 308 Racing Cup aan de TCR Balance of Performance-test werd onderworpen. Het Sebastien Loeb Racing zorgde daarbij voor de logistieke ondersteuning, Fransman Aurélien Comte zat achter het stuur.  Het blijft wel afwachten of we de Peugeot in 2016 ook daadwerkelijk op de TCR-startgrid terug zien. Volgens het technisch reglement zijn de TCR Series voorbehouden aan wagens met een motor van 1750cc tot 2000cc, daar waar de Peugeot een 1.6 liter-krachtbron in het vooronder heeft. Nog volgens dat zelfde reglement is de
is de organisator van de TCR International Series, de World Sporting Consulting Ltd (WSC) evenwel gemachtigd andere wagens toe te laten, zo de karakteristieken ervan overeenstemmen met het TCR-project.

"Toen we vorig jaar aan de slag gingen met de nieuwe 308 Racing Cup met het oog op onze merkentrofee, realiseerden we ons dat de 308 perfect voldeed aan de TCR-spirit. Het was dan ook maar logisch dat we contact opnamen met de promotor van de International Series om te zien of de wagen zijn plaats heeft in dit kampioenschap" weet Florent Meilhaud, de verantwoordelijke voor het 2RM Project bij Peugeot Sport.
"Er is de 1600cc-motor, maar dankzij zijn uitstekend chassis en zijn laag gewicht denken we dat de auto zeker potentieel heeft. We kwamen naar Valencia om de auto met de overige wagens te vergelijken en vertrouwen er op dat de technische TCR-staff een BoP uitdoktert waardoor de 308 Racing Cup competitief kan zijn" aldus Mailhaud nog.

Foto's: TCR Intl.Series
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR International Series op woensdag 16 maart 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons