van der Horst

Nieuw elektrisch kampioenschap voorgesteld voor 2022

SuperCharge SC01
SuperCharge SC01
Vandaag werd een nieuw elektrisch kampioenschap voorgesteld: SuperCharge. Dit kampioenschap staat enkel open voor elektrische SUV's en hoopt in het debuutseizoen in 2022 in acht verschillende steden wereldwijd van start te gaan. Hoewel dit dan enigszins klinkt als een tegenhanger van de Formule E, is dit allerminst het geval. Mede-oprichter Rob Armstrong wil namelijk meer richting een rallycross-format gaan, aangevuld met een vleugje Stadium Supertruck.
SuperCharge SC01
SuperCharge SC01
Net zoals in de huidige verschillende elektrische kampioenschappen wordt er gebruik gemaakt van een basis-chassis, SC01 genaamd en gebouwd door het Duitse Holzer Engineering. De batterij zal maximum 500 Kw oftewel 670 pk leveren en de wagen zal van 0 naar 100 gaan in 2,5 seconden. Het verschil daarentegen met de formule E is dat constructeurs direct toegang krijgen tot bepaalde onderdelen en eigen aanpassingen kunnen maken. Zo mogen zij onder meer accenten leggen aan het chassis zelf en zal ook de accu direct onder handen genomen mogen worden. Hiermee hoopt de organisatiee om constructeurs te kunnen overhalen om deel te nemen waarbij zij hun technologie kunnen verbeteren in hun productiewagens. Wel uniek is dat er verschillende andere systemen die tegenwoordig in de autosport gebruikt worden uiterlijk verboden zijn. 

Het concept zelf is dat er wedstrijden afgewerkt worden in rallycross-stijl, maar dan met een stedelijke achtergrond. Alles wordt normaal op één dag afgewerkt in een knock-out format. Daarnaast zal er ook telkens een schans aanwezig zijn van minstens 2,5 meter hoog en is er ook een soort van jokergedeelte aangebracht op de omloop dat tijdens elke race minstens éénmaal gebruikt moet worden. Qua kalender wil men direct wereldwijd gaan, met onder meer drie manches in Europa, maar ook Noord-Amerika, het Midden-Oosten, Azië en China staan op het verlanglijstje en wil men ook de status aanvragen als officieel FIA-kampioenschap. De organisatie hoopt om in hun debuutseizoen acht teams aan te trekken die elk twee wagens zullen inzetten.

Foto's: SuperCharge



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op woensdag 21 oktober 2020.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons