van der Horst

Nieuwe Audi R8 LMS GT3 voorgesteld in Genève

Audi R8 LMS GT3
Audi R8 LMS GT3
Na lang wachten werd de nagelnieuwe Audi R8 LMS GT3 vandaag voorgesteld in Genève, nadat Audi eerder al enkele beelden van de serie-R8 vrijgaf. Het eindproduct oogt indrukwekkend en zal ongetwijfeld een meer dan waardige opvolger zijn van de eerste iteratie R8 LMS. Audi bevestigde eerder al dat de wagen dit seizoen aan het werk te zien zal zijn in de 24 uren van de Nürburgring en Spa en dus meer dan waarschijnlijk ook in enkele Blancpain en VLN-wedstrijden. Een van de ontwikkelingspiloten van de nieuwe bolide was Laurens Vanthoor. Quattro GmbH ontvangt orders vanaf de tweede helft van het jaar en zal de eerste exemplaren afleveren tegen de jaarwisseling.
130 verkochte exemplaren, 26 GT3-titels, 23 andere kampioenschappen en zeven algemene overwinningen in 24 uurs wedstrijden tussen 2009 en 2014… beter doen wordt moeilijk, maar als we Audi moeten geloven overtreft de nieuwe R8 LMS GT3 zijn voorganger op zowat elk vlak.
 
Audi R8 LMS GT3
Audi R8 LMS GT3
Ondanks extra kilo’s die erbij kwamen door enkele nieuwigheden, werd het basis gewicht van de wagen teruggebracht van 1.250 naar 1.225 kg. Zo werd het chassis afgeslankt tot 252 kg (-30kg), terwijl de stijfheid toenam met 39%. Ook aan veiligheid werd gedacht, zo voldoet de GT3 voortaan zelfs aan de crashtest vereisten die worden toegepast op de veel lichtere Le Mans Prototypes.
 
Ook enkele aerodynamische accenten op de wagen springen in het oog. De onderkant werd herwerkt om de lucht zo optimaal mogelijk te leiden naar een nieuwe geïntegreerde diffusor. Bijgevolg werden de afmetingen van de achtervleugel verkleind, en dat allemaal zonder een toename in luchtweerstand en ondanks het feit dat er op het vlak van aerodynamica strengere reglementen gelden vanaf 2016. Ook aanwezig op nieuwe R8, openingen in het koetswerk achter de achterwielen, net als we al zagen bij bijvoorbeeld Porsche.

Technische specificities: 

Chassis: Audi Space Frame (ASF) in aluminium-CFRP hybrid construction with stressed steel roll-cage, bodywork parts from CFRP and aluminum
 
Safety concept: Energy absorbing aluminium and CFRP crash structures front and rear. Safety concept fulfils FIA LMP1 crash requirements. Audi Sport PS 1 safety seat
 
Engine: 90 degree V10 engine, 4 valves per cylinder, DOHC, gasoline direct injection, emission control by two exhaust gas race catalytic converters
 
Engine management: Bosch Motorsport Motronic MS6.4
 
Engine lubrication: Dry sump
 
Cubic capacity: 5,200 cc
 
Power: Variable by restrictor up to 430 kW (585 hp)**
 
Torque: Over 550 Nm
 
Drivetrain/transmission: Rear wheel drive, traction control (ASR)
 
Clutch: Electro hydraulically activated 3-plate race clutch (ECA) 
 
Gearbox: Sequential, pneumatically activated 6-speed racing gearbox with paddle shift
 
Differential: Limited-slip rear differential, variable preload
 
Driveshafts: Constant velocity joints
 
Steering: Servo assisted rack and pinion steering
 
Suspension: Front and rear independent suspension. Double wishbones, damper struts with coil springs and adjustable dampers as well as adjustable front and rear anti-roll bars
 
Brakes: Hydraulic dual circuit brake system, steel brake discs front and rear, race ABS
 
Wheels: Forged aluminium wheels, front 12.5 x 18 inch, rear 13 x 18 inch
 
Tyres: Front 30-68/18, rear 31-71/18
 
Weight/dimensions: Length 4,583 mm / Width 1,997 mm / Height 1,171 mm 
 
Homologation weight: 1,225 kg
 
Fuel tank capacity: 120 l
 
Controls:
Height and length adjustable safety steering column, quick adjust rail mounted pedal box
 
Seat system: Audi Protection Seat PS 1
 
* Market launch 2016
** Determined by BoP of event organisers


Foto's: Audi



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op dinsdag 3 maart 2015.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons