van der Horst

Audi presenteert tweede generatie Audi R8 (+ Foto's)

Audi R8 V10 plus
Audi R8 V10 plus
Op het autosalon van Genève wordt de nieuwe Audi R8 voor het eerst aan het publiek getoond, maar het merk met de vier ringen onthulde de wagen nu reeds digitaal. De snelste Audi-productiewagen ooit komt in vier varianten, inclusief een LMS-versie voor de racerij-markt in 2016 welke we evenwel dit seizoen reeds zijn eerste races moeten zien betwisten.
  • STX Motorhomes
Audi R8 V10
Audi R8 V10
De nieuwe R8 komt met twee varianten van Audi's nieuwste 5.2 liter V10; één versie van 540pk voor 165000 euro en een sportievere plus-versie van 610pk voor 187400 euro, waarbij de bolide met laatsgenoemde krachtbron naar 100 spurt in 3,2 seconden en afklopt op een topsnelheid van 330 km/h. Al die kracht wordt op de wielen gezet middels quattro vierwielaandrijving en een 7-traps S-tronic versnelligsbak. Dit laatste stukje vernuft laat de wagen uitbollen in neutraal zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt bij meer dan 55 km/h. Met een drooggewicht van 1454kg, weegt de bolide overigens 50kg minder dan zijn voorganger.

Interieur Audi R8 V10 plus
Interieur Audi R8 V10 plus
Aan de buitenkant is er vanzelfsprekend een opgepoetst, breder, koetswerk met strakkere lijnen en nieuwe LED-koplampen. De R8 heeft in navolging van onder meer de McLaren P1 een elektrische spoiler, terwijl de Plus-variant een vaste vleugel heeft van met carbon fiber versterkt polymeer (CFRP). Daarnaast is Audi's laserlicht-technologie, die het eind 2013 voorstelde voor Le Mans, beschikbaar voor de grootlichten en zijn er ook dynamische richtingaanwijzers. Ook binnenin is het vanzelfsprekend al toptechnologie wat de klok slaat, met enkel nog digitale displays zoals in de TT en waarvoor de rijder zijn handen niet van het stuur hoeft te halen.

Audi R8 V10 plus
Audi R8 V10 plus
Gezien de nauwe relatie van Audi met milieu en vooral motorsport, konden ook de elektrische variant (e-tron) met een autonomie van 450 km (meer dan het dubbel van de vorige generatie) en de race-versie (LMS) niet achterwege blijven; de naam van de bolide is immers afgeleid van de LMP R8 welke vijf overwinningen in de 24 Heures du Mans boekte. De Audi R8 LMS, die in 2016 beschikbaar moet komen voor klantenteams en eerder al werd gespot tijdens tests, moet normaal dit jaar zijn debuut maken in zowel sprintraces als de langere varianten.

Foto's: Audi AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op vrijdag 27 februari 2015.
  • MF Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons