van der Horst

Nieuwe regels in het EK NASCAR

Stienes Longin - PK Carsport Chevrolet Camaro
Stienes Longin - PK Carsport Chevrolet Camaro
De NASCAR Whelen Euro Series lijkt elk jaar aan populariteit te winnen en stuurt, na een niet onomstreden tiende seizoen, de reglementen bij voor de start van het nieuwe seizoen. "Er zullen geen ballast, geen Balance of Performance en geen positiestraffen zijn. Bij ons draait het om rijders en teams die strijden met gelijke wapens", orakelt NASCAR Whelen Euro Series-baas Jérôme Galpin. "Als de groene vlag valt, mag de snelste winnen."
Start American Festival Nascar Finals Elite 1
Start American Festival Nascar Finals Elite 1
Wie het Europees Kampioenschap NASCAR de voorbije races van nabij volgde, had al opgemerkt dat er getest werd met andere banden. Het rubber van Bibendum wordt vervangen door dat van General Tire, een dochter van het Duitse Continental. Waar de Michelin-banden gekend waren, wordt ons verteld dat het toch wennen is aan de nieuwe compounds. Een rijder krijgt, voor de 7 wedstrijden (ook nieuw dit seizoen, zie lager), in het totaal 20 slicks ter beschikking. Dat rubber moet ook bij de kwalificaties gebruikt worden. Tijdens de trainingen is het bandengebruik niet gelimiteerd, net als het aantal regenbanden.

Marc Goossens - Braxx Racing Chevrolet Camaro
Marc Goossens - Braxx Racing Chevrolet Camaro
Niet alleen de banden zijn nieuw komend seizoen, ook de ophanging ging op de schop en wordt vervangen door nieuwe exemplaren ontwikkeld door de organisator. Na de introductie van een spoiler in plaats van een achtervleugel, wordt die spoiler voor komend jaar nog eens vernieuwd met onder meer een plexiglas-element. Bedoeling is een betere aerodynamica te bekomen en de zichtbaarheid naar achteren te verbeteren. Nadat er reeds langere tijd vermoedens waren van fraude bij deelnemers, werd regerend kampioen Alon Day in de loop van het seizoen in Franciacorta plots gediskwalificeerd. Om een herhaling te voorkomen, zal organisator Team FJ naar eigen zeggen meer werk steken om de gelijkheid tussen de wagens te garanderen in 2019, met meer doorgedreven technische controles op het circuit zelf.

Justin Kunz - Racing Total Ford Mustang
Justin Kunz - Racing Total Ford Mustang
Precies twee maanden geleden berichtte Autosport.be reeds over de nieuwe NASCAR kalender, die voor het eerst uit zeven meetings zal bestaan. Zolder behoudt zijn plaatsje als kampioenenkroner, terwijl Venray een comeback maakt, de parkingovaal in Tours van de kalender werd gebonjourd en het Tsjechische Most zijn optreden maakt.


Guillaume Dumarey
Guillaume Dumarey
Last but not least, volgt er een bijsturing van het kwalificatie- en raceformat, maar niet voor iedereen. De duur van beide Elite 1 races wordt opgetrokken naar 75 kilometer racen (of ongeveer drie kwartier). De Elite 2-races behouden hun traditionele afstand van 60km. De kwalificaties voor de Elite 2-rijders veranderen dan weer wel. De duur van het eerste gedeelte, waar iedereen een tijd mag proberen neerzetten, wordt verdubbeld naar 20 minuten. De Superpole met de top 12 blijft behouden op vijf minuten. Voor Elite 1 verandert er niets, 10 minuten kwalificatie wordt nog steeds gevolgd door vijf minuten superpole om de eerste zes rijen van de startgrid te bepalen.

Foto's: Niels Vaeck, Geert Franquet & Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Nascar Whelen Euro Series op donderdag 3 januari 2019.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons