Nieuwe regels in het EK NASCAR
Niet alleen de banden zijn nieuw komend seizoen, ook de ophanging ging op de schop en wordt vervangen door nieuwe exemplaren ontwikkeld door de organisator. Na de introductie van een spoiler in plaats van een achtervleugel, wordt die spoiler voor komend jaar nog eens vernieuwd met onder meer een plexiglas-element. Bedoeling is een betere aerodynamica te bekomen en de zichtbaarheid naar achteren te verbeteren. Nadat er reeds langere tijd vermoedens waren van fraude bij deelnemers, werd regerend kampioen Alon Day in de loop van het seizoen in Franciacorta plots gediskwalificeerd. Om een herhaling te voorkomen, zal organisator Team FJ naar eigen zeggen meer werk steken om de gelijkheid tussen de wagens te garanderen in 2019, met meer doorgedreven technische controles op het circuit zelf.
Precies twee maanden geleden berichtte Autosport.be reeds over de nieuwe NASCAR kalender, die voor het eerst uit zeven meetings zal bestaan. Zolder behoudt zijn plaatsje als kampioenenkroner, terwijl Venray een comeback maakt, de parkingovaal in Tours van de kalender werd gebonjourd en het Tsjechische Most zijn optreden maakt.
Last but not least, volgt er een bijsturing van het kwalificatie- en raceformat, maar niet voor iedereen. De duur van beide Elite 1 races wordt opgetrokken naar 75 kilometer racen (of ongeveer drie kwartier). De Elite 2-races behouden hun traditionele afstand van 60km. De kwalificaties voor de Elite 2-rijders veranderen dan weer wel. De duur van het eerste gedeelte, waar iedereen een tijd mag proberen neerzetten, wordt verdubbeld naar 20 minuten. De Superpole met de top 12 blijft behouden op vijf minuten. Voor Elite 1 verandert er niets, 10 minuten kwalificatie wordt nog steeds gevolgd door vijf minuten superpole om de eerste zes rijen van de startgrid te bepalen.
Foto's: Niels Vaeck, Geert Franquet & Marnik Mouchaers
Tweet