van der Horst

Nieuwssprokkels in de nasleep van de Grote Prijs van Monaco

Nico Rosberg
Nico Rosberg
Met de Grote Prijs van Monaco kende de Formule 1 karavaan één van de traditionele hoogtepunten van het seizoen. De wedstrijd in de nauwe straten van het Prinsdom staat bijna altijd garant voor incidenten, zowel op als naast het circuit. Er viel dan ook weer heel wat nieuws te rapen; tijd dus voor een overzicht van enkele opmerkelijke nieuwsfeiten.
  • De Swert Opticiens
Pastor Maldonado - Lotus
Pastor Maldonado - Lotus
Slecht nieuws voor Pastor Maldonado. De Venezolaanse minister van sport Antonio Alvarez heeft te kennen gegeven geen dollar meer te willen uitgeven aan autosport. Venezuela heeft andere sportprioriteiten verklaarde de honkbalfan. Maldonado komt hiermee in slechte papieren, want hij is afhankelijk van het geld van oliegigant PDVSA. De Venezolaan merkte echter op dat de uitspraken enkel gemaakt zijn door de minister en niet door het bedrijf. Ook Lotus-baas Gérard Lopez benadrukt dat “…in Venezuela hebben de bedrijven het laatste woord, niet de regering. PDVSA en Maldonado blijven bij ons”. Wat hier echter wordt vergeten, is dat PDVSA een staatsbedrijf is…
 
Sebastian Vettel en Helmut Marko
Sebastian Vettel en Helmut Marko
Alweer nieuwe geruchten rond de toekomst van Renault als motorleverancier van Red Bull Racing. De nieuwste geruchten gaan uit naar Volkswagen. "Tijdens de komende Grote Prijs van Oostenrijk op 22 juni zal het Oostenrijkse team de vooruitgang van Renault nader bekijken en een beslissing nemen voor de toekomst" vertelde Helmut Marko. Mercedes en Ferrari zijn, vanzelfsprekend, niet geïnteresseerd om een rechtstreekse concurrent van dienst te zijn en hetzelfde geldt voor Honda dat vanaf 2015 een sterke exclusieve relatie wil opbouwen met McLaren. Volkswagen zou volgens Marko zelf een oplossing kunnen zijn. Red Bull heeft nauwe contacten met het merk uit Wolfsburg in andere autosportkampioenschappen waar, volgens Marko, de motoren en de technologie erg gelijken op die in de F1.

WRT viert FIA GT Series titel
Er komt dan toch geen Grote Prijs van Frankrijk in het seizoen 2015. Eerder had de baas van het circuit in Magny-Cours nog meegedeeld dat “Als enkele mensen hun wil bevestigen in de komende weken, staan we erg dicht bij een akkoord”. De grote paus van de Formule 1, Bernie Ecclestone, heeft die uitspraken echter ontkracht. “Frankrijk staat niet op mijn lijst voor 2015. Ze kloppen op onze deur, maar ik denk niet dat er een plaatsje is voor hen.” Wie volgend jaar volgens de excentrieke Brit wel zeker op de kalender staat, is Azerbeidzjan. Sinds enkele jaren organiseert de republiek in de Kaukasus een GT-wedstrijd (City Challenge en nadien World Challenge, welke vorig jaar nog werd gewonnen door het Belgische WRT overigens) en nu is het tijd voor een F1-Grand Prix, eveneens in hoofdstad Baku.
 
Pascal Wehrlein - Mercedes-Benz AMG C-Coupé DTM
Pascal Wehrlein - Mercedes-Benz AMG C-Coupé DTM
Er heeft zich een bizar ongeval voorgedaan in het Mercedes-kamp. Tijdens een bezoek aan een training van het Duitse nationale voetbalelftal reed DTM-piloot Pascal Wehrlein enkele rondjes op een afgesloten circuit in Italië. Hierbij zijn twee mensen geraakt die zich om nog onduidelijke redenen op de baan bevonden. Beide personen werden in kritieke toestand naar een ziekenhuis gebracht; Wehrlein zelf bleef tijdens het incident ongedeerd, net als Nico Rosberg die eveneens present was.

Gene Haas
Gene Haas
Gene Haas heeft zijn Formule 1-debuut uitgesteld tot 2016. Volgens de legende uit de Amerikaanse autosport heeft het team die tijd nodig om zich te organiseren en de nodige sponsors aan te trekken. Eerder verklaarde hij ook al richting Ferrari te kijken voor een technisch partnerschap. “Het is al juni dus we hebben nog slechts zeven maanden en we raken in tijdsgebrek.” verklaarde Haas aan Motorsport.com. “We hebben enkele namen op het oog, maar die zijn allemaal nog contractueel verbonden aan een andere partner.” Die contracten duren meestal nog tot het eind van 2014, waardoor er te weinig voorbereidingstijd is.

Foto's: Hans Van Onsem, Vincent Wouters & Georges De Coster



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons