Nieuwssprokkels in het kader van de Zolder Superprix
In navolging van de eerste editie vorig jaar, organiseerde Chris Mattheus in samenwerking met Quick Houthalen-Helchteren opnieuw een Race Car Parade. Het waren vooral teams uit het Belcar Endurance Championship die present tekenden, met vanzelfsprekend de GHK Racing Porsche 991 die Mattheus dit weekend deelt met Guy Verheyen en de Zwitser Pieder Decurtins in de hoofdrol. Daarnaast zagen we ook Hanne Terium met een Ford Fiesta en enkele andere knappe wagens die dit weekend niet in actie kwamen. De aanwezige bezoekers waren in elk geval aangenaam verrast en namen dan ook dankbaar de gratis tickets aangeboden door Quick Houthalen-Helchteren in handen.
De VGL Racing Saker RapX had vanmorgen tijdens de vrije training te kampen met een brandje tijdens de pitstop. Gelukkig waren de meccano's van het Selleslagh Racing Team, dat in de box ernaast staat, alert en konden ze de VGL-crew nog net op tijd op de brand wijzen. De gevolgen waren gelukkig beperkt, "iets klein", zei Patrick Lefèvre aan Autosport.be. "Een bout van de uitlaatcollector was losgekomen waardoor de pakking van de motor was opgebrand. Heel stom eigenlijk, want we hadden nieuwe bouten aangekocht en net in één van die exemplaren zat een fout blijkbaar."
Nog bij VGL Racing zagen we afgelopen donderdag Kata Bozo aan het werk in Blowing Britney, de bijnaam die het team de wagen gaf. De kans is redelijk groot dat de snelle amazone bij de 24 Hours of Zolder deel zal uitmaken van de crew op de bolide van Nederlandse origine. De tweede wagen, waarvan eerder dit jaar sprake was, lijkt er echter niet te gaan komen. Jammer, want de Saker RapX is toch een exoot in het Belcar-veld.
Opvallend, Circuit Zolder maakte reeds dit weekend een eerste deelnemerslijst voor de 24 Hours of Zolder bekend. Bij de voorgaande edities wachtte de Limburgse omloop steevast tot vlak voor de etmaalrace om te communiceren over deelnemers, maar daar lijkt nu verandering in te komen. De deelnemerslijst oogt voller dan deze van vorig jaar, maar doet nog altijd een klein stapje terug ten opzichte van de editie 2016. Sowieso zijn de individuele klassen netjes gevuld en lijken we op alle vlakken een felle strijd tegemoet te gaan. Meer details kan u terugvinden in het desbetreffende artikel.
Bij Euroracing/Belgium Driver Academy ontving men eindelijk de nodige onderdelen om de nieuwe, sterkere, krachbron in te bouwen in de Wolf GB08. Maxim Pampel en Martin Doubek koesterden dus hoge verwachtigen in de aanloop naar de derde Belcar-race van het seizoen 2018. Echter dook bij het programmeren van de krachtbron een probleem op en eerder vandaag viel de bolide stil met een laag oliepijl. Een nieuwe ontgoocheling dus voor de troepen van Christophe Pampel, die met de Italiaanse bolide de ambitie hadden om vooraan mee te strijden met de snelle youngster-combo Pampel/Doubek als speerpunt.
De BMW M2 van VR Racing by Qvick Motors zal naar alle waarschijnlijkheid niet deelnemen aan de 24 Hours of Zolder. Tom Van Rompuy stapt namelijk in het weekend van de 24 Hours of Zolder in het huwelijksbootje. Het cynische van die situatie is dat de familie van Rompuy net een datum had gekozen buiten de "normale" periode waarin de 24 Hours of Zolder wordt georganiseerd. Dit jaar besliste Circuit Zolder echter de wedstrijd te vervroegen, waardoor er dus een clash onstond. Gezien zowel vader Dirk als Tom niet beschikbaar zullen zijn, restte er het team geen andere keuze dan de handdoek de werpen.
De BMW M2 Marc V8 van VR Racing by Qvick Motors schakelt voor deze wedstrijd over van Pirelli naar Michelin. Die overstap bevalt het team voorlopig zeer goed, ondanks de hogere temperaturen. "Het testwerk is tot nu toe naar wens verlopen", vertelt Erik Qvick. "We zagen met de Pirelli's dat de banden snel waren, maar na verloop van tijd snel performantie verloren. Dat lijkt, tot zover we nu kunnen vaststellen, niet het geval bij de Michelin's."
Een ander team dat wisselt tussen rubberfabrikanten, is Deldiche Racing. De formatie rond de familie De Cock komt dit weekend aan de start in zowel het Belcar Endurance Championship als in de Supercar Challenge. In de Supercar Challenge is Hankook de leverancier van het rubber, terwijl Deldiche Racing in de Belcar vertrouwt op banden van Pirelli. "De karakteristieken van de banden zijn compleet anders", verduidelijkt Luc De Cock aan Autosport.be. "We hebben echter een redelijk goede basis set-up gevonden, dus op dat vlak zit het wel snor. Het dubbele programma legt vooral druk op het team, want door de verschillen in het rubber moet de set-up van de wagen tussen de sessies door omgegooid worden om te matchen met de banden."
PK Carsport doet zoals geweten dit weekend beroep op Roger Grouwels als vervanger voor Anthony Kumpen en Tom Boonen. Grouwels, gekoppeld aan Bert Longin, beschikt reeds over heel wat ervaring met de Porsche 911, maar toch was het weer even aanpassen. "De wagen voelt toch anders dan andere Porsches waar ik al mee reed, maar niets onoverkomelijk", lacht Roger Grouwels in de pitlane van Circuit Zolder. "Ik besloot voor de start van het weekend ook deel te nemen aan de Ford Fiesta Sprint Cup en dat was misschien niet de meest verstandige keuze, want meer nog dan bij het switchen van de ene Porsche naar dit exemplaar van PK Carsport, moet ik me aanpassen aan de Ford Fiesta wanneer ik achter het stuur van de Porsche heb gezeten en vice versa. Het zijn namelijk toch twee totaal verschillende wagens; het snelle werk laat ik dus over aan Bert."
Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens & Marnik Mouchaers
Tweet