Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 26
*** Phantom Global Racing, het Chinese team dat afgelopen weekend nog als 26ste eindigde, had dit weekend voor de wedstrijd bevestigd dat men ook zinnens was om af te reizen naar Indianapolis voor de 8H-race aldaar. Een stevige uitdaging, gezien het team pas sinds dit jaar buiten de Chinese landsgrenzen opereert en ondertussen al zowel in Bathurst als in Spa van de partij was. Plannen die volgens Timo Bernhard, die met zijn Team75 Bernhard ondersteuning biedt, afhingen van het resultaat in Spa. Het valt dus af te wachten of dit nog steeds het plan is.
*** Terwijl op de Nürburgring de BMW M4 GT3 Evo voorgesteld werd, kreeg de M4 GT4 Evo zijn moment in Spa-Francorchamps. Het Beierse merk mikt namelijk op betrouwbaarheid en rijervaring. Hiervoor heeft men onder meer de splitter vooraan, maar ook de achteras aangepast. Het kostenplaatje voor de wagen is ook niet mis: zo'n 219.000 Euro. Wie reeds de huidige wagen heeft kan een upgradepakket krijgen voor 16.000 Euro.
*** Zoals inmiddels bekend worden volgend jaar de 24 Heures du Mans, de 24 uur van de Nürburgring en de CrowdStrike 24 Hours of Spa in drie opeenvolgende weekends afgewerkt. U kan al raden dat bij zowel piloten, teams als media, niet iedereen hiermee opgezet is, Volgens Ratel is er overigens geen enkele andere optie. Nürburgring valt exceptioneel laat volgend jaar, gezien de feestdag Corpus Christi pas op 19 juni valt en men alleen dan kan rekenen dat zoveel marshals zich kunnen vrijmaken om af te zakken. Daarom zullen we éénmalig drie helse weken meemaken, al zeg nooit nooit.
*** Door de bekendmaking van de datum van de CrowdStrike 24 Hours of Spa, heeft IMSA al bevestigd dat de Sahlen's Six Hours of the Glen een week wordt vervroegd. Hierdoor zal de meeting wel samenvallen met de 24 Uur van de Nürburgring en SRO Speedweek. Dit is al het tweede jaar op rij dat Watkins Glen verplaatst moet worden ten voordele van Spa-Francorchamps, hoewel IMSA reeds in maart zijn kalender had uitgebracht.
*** Sinds Sebring is IMSA overgeschakeld naar YouTube om de wedstrijden uit te zenden voor mensen buiten de Verenigde Staten en waar er geen TV-deal is. Een proefproject dat zeer goed onthaald werd door het publiek. Daarom werd besloten om vanaf nu dit als het voornaamste platform te gebruiken voor al hun live-uitzendingen. Al blijft de pagina op IMSA.com nog steeds beschikbaar voor zowel de livestream als de verschillende on-boards.
*** Het slechtst bewaarde geheim is nu officieel gemaakt: Wayne Taylor Racing with Andretti zal eind seizoen stoppen met het runnen van de Acura's. Het team van Wayne Taylor en Michael Andretti was al langer getipt als de opvolger van Chip Ganassi Racing om de Cadillac V-Series.R te runnen in IMSA. Het blijft nog enkel wachten op de officiële bevestiging.
*** Hierdoor kon Honda Racing Corporation US ook officieel bekend maken dat Meyer Shank Racing terug ten tonele verschijnt. Een ander slecht bewaard geheim, dat Marshall Pruett al sinds april het gerucht bekendmaakte. Hoewel het team zijn fabrieksstatus kwijtspeelde wegens de data manipulatie tijdens de Rolex 24 in 2023, mag het toch opnieuw als fabrieksteam optreden. Vermoedelijk zal men ook rekenen op Tom Blomqvist, die dit jaar instapte bij het IndyCar-team van MSR, maar na de Indianapolis 500 op de strafbank zit. Ook zal men maar één wagen krijgen. De andere zal door Honda Racing Corporation US gerund worden.
*** Ondertussen vermoedt John Doonan, hoofd bij IMSA, dat nieuwe constructeurs vermoedelijk pas vanaf 2026 zullen aantreden. Dit stoelt de Amerikaan op basis van zijn vorige functie, namelijk hoofd van de motorsportafdeling bij Mazda. Al is dit een ruwe schatting. Het is een gegeven dat LMDh en Hypercar in de lift zit. Zo liet McLaren al verstaan de opties open te houden, weliswaar pas voor 2027. Dat terwijl ook Hyundai aan tafel zit en misschien in 2026 wil debuteren onder het zustermerk Genesis. Ford daarentegen houdt nog steeds de boot af, maar houdt de ontwikkelingen in deze klasse nauw in de gaten.
*** Een nieuwe plottwist is er gekomen in LMP2. Nadat de ACO nog tijdens de 24 Heures du Mans stelde dat er nog geen nieuwe wagen komt voor 2028, heeft men ondertussen technisch reeds een wijziging doorgevoerd. Origineel was het plan om de klasse te bouwen op de chassis' van de vier chassisbouwers die LMDh's geleverd heeft, maar daar stapt men van af. Nu wil men terug vanaf 0 beginnen en compleet nieuwe wagens laten bouwen door Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca. Overigens zullen deze vier ook mee aan tafel zitten om het nieuwe reglement uit te tekenen om toch iedereen gelijkwaardig te krijgen, in de plaats van dat één merk de bovenhand krijgt.
*** Ferrari heeft bevestigd dat het voorlopig met drie Ferrari 499P's zal racen in 2025. Op dit moment heeft men de twee bolides bij het fabrieksteam, terwijl de gele wagen dient als een soort van sattelietteam. Ook IMSA is vooralsnog geen optie voor het Italiaanse merk, terwijl we van Giuseppe Risi, hoofd van Risi Competizione, vernamen tijdens de Rolex 24 begin dit jaar dat die kans toch vrij groot was. Afwachten is dus de boodschap.
*** Clemens Schmid zal andermaal als invaller fungeren in de AKKodis ASP Lexus. Daar zal de Oostenrijker voor een tweede maal Timur Bogaslovsky vervangen, nadat hij dat ook al deed in Spa-Francorchamps. Proton Competition en Chip Ganassi Racing zullen maar met twee piloten aan de start komen, terwijl Mike Conway terug op de Toyota Gazoo Racing GR010 Hybrid #7 staat. Al is het nog af te wachten, gezien de Brit Le Mans moest missen vanwege rib- en sleutelbeenfracturen na een fietsongeval.
Foto's: Niels Vaeck - Georges de Coster - Thomas Smets - Porsche AG - IMSA - Honda Racing Corporation US - Hans van Onsem - Geert Franquet
Tweet