van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 48

De laatste Audi R8 LMS GT3 Evo II
De laatste Audi R8 LMS GT3 Evo II
Met de finale van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup achter de rug, blijven er dit kalenderjaar nog vier grote wedstrijden te verrijden. Hierbij dit weekend de start van de Asian Le Mans Series in Sepang. Al wordt er ondertussen bij verschillende teams stevig gewerkt aan een nieuw programma voor 2025. Daardoor zagen we opnieuw een mooi aantal nieuwtjes de revue passeren. Een overzicht.
  • De Swert Opticiens
Dragon Racing - Ferrari 296 GT3
Dragon Racing - Ferrari 296 GT3
*** Dragon Racing zal binnen twee weken in de Gulf 12 Hours met twee Ferrari 296 GT3's aan de start verschijnen en kan rekenen op een toch wel een internationale bezetting. Enerzijds zal Axcil Jefferies de kopman worden op de nummer 77 die hij deelt met Xollie Letlaka, Ramez Azzam en Khaled Al Marzouq. De andere bolide wordt dan weer bestuurd door drie heren die meer ervaring hebben met prototypes: Matt Bell, Wayne Boyd en John Schauerman.

Bob Herber - BODA Racing Bentley Continental GT3
Bob Herber - BODA Racing Bentley Continental GT3
*** Wie dacht dat het Bentley Continental GT3-verhaal compleet verleden tijd was, vergist zich. Team Parker Racing zal namelijk voor een tweede maal op rij met deze oude bolide naar de Michelin 24H Dubai trekken. Net zoals vorig jaar zullen Shaun en Maxwell Lynn - respectievelijk vader en jongere broer van Cadillac-fabrieksrijder Alex Lynn - de wagen delen met Rob Huff. Alleen Scott Malvern is nieuw, hij vervangt Joe Wheeler.

*** Audi Sport heeft de laatste R8 LMS GT3 Evo II afgeleverd aan een klant. Bolide nummer 310 ging naar Michael Doppelmayr, een bekend gezicht in de paddock van de 24H Series. Hiermee komt er een einde aan de era van de R8, een wagen die sinds zijn introductie in 2009 wereldwijd maar liefst 125 titels bij de rijders en 197 titels in kampioenschappen behaalde.

Razoon – More Than Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
Razoon – More Than Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
*** Bent u een vaste kijker van de 24H Series en GT4 European Series, dan kent u ongetwijfeld het team Razoon - More Than Racing. In de eerste serie kwam het Oostenrijkse team geregeld aan de start met de KTM X-Bow GT2. Maar vanaf volgend jaar zal het ook te zien zijn in een Porsche 911 GT3-R (992). Op het programma staan een select aantal wedstrijden in de Fanatec GT World Challenge Europe en een volledig seizoen in de ADAC GT Masters. Voorlopig heeft het team met Leo Pichler en Simon Birch al twee rijders beet .

Robert Wickens
Robert Wickens
*** Verrassend nieuws kwam er ook uit de Verenigde Staten. Terwijl DXDT Racingvolgend jaar zal rekenen op Salih Yoluc, Charlie Eastwod en Alec Udell voor de IMSA Michelin Endurance Cup, heeft het team ook al een rijder beet die de Sprint Cup-races zal afwerken. Niemand minder dan Robert Wickens krijgt zijn kans om de Chevrolet Corvette Z06 GT3.R te besturen in de GTD-klasse. Sinds de Canadees kampt met een dwarslaesie reed hij vooral in de Michelin Pilot Challenge, waar hij de titel wist te behalen in 2023. Nu zal hij voor het eerst de overstap maken naar een GT, waar hij een speciaal stuur van Bosch ter beschikking krijgt om de pedalen te vervangen. Zijn debuut is wel meteen een stevig, namelijk het stratencircuit van Long Beach. Wie zijn teamgenoot wordt is nog niet bekend.

Sky Tempesta Racing - Ferrari 296 GT3
Sky Tempesta Racing - Ferrari 296 GT3
*** Sky Tempesta Racing heeft dit weekend een ticket weten te bemachtigen voor de 24 Uur van Le Mans. Hoewel het team niet de titel in de Fanatec GT World Challenge Europe Bronze Cup behaalde - die ging namelijk naar Rutronik Racing - was er toch wat verwarring wie het ticket zou krijgen. Achteraf liet SRO verstaan dat het net als in IMSA de amateurrijder is die het ticket verwerft en niet het team. Aangezien Chris Froggatt de beste amateurrijder was in de Bronze Cup, krijgt hij daarom het Le Mans-ticket en vervoegt hij zodoende Iron Lynx en Orey Fidani.

Alexander Malykhin, Joel Sturm en Klaus Bachler
Alexander Malykhin, Joel Sturm en Klaus Bachler
*** Net als Sarah Bovy kijkt ook Alexander Malykhin uit naar zijn nieuwe rol als zilveren rijder. Terwijl de Brusselse bij de GT's blijft, heeft de Wit-Rus zijn zinnen gezet op de prototypes. Samen met het Litouwse team PureRxcing en met TF Sport in steun gaat hij eerst de Asian Le Mans Series aan, met de bedoeling om daarna ook naar de European Le Mans Series te trekken. Net zoals in Azië zal ook Harry King hem mee ondersteunen in de Europese competitie. Wie de derde rijder in ELMS wordt, is nog niet geweten. Maar het doel is simpel: een ticket proberen te bemachtigen voor de 24 Heures du Mans in LMP2.

Team Motopark - Mercedes-AMG GT3 Evo
Team Motopark - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Terwijl Iron Lynx met de Mercedes-AMG aantreedt in het FIA WEC, zal het de bolide ook in de European Le Mans Series inzetten. Hiermee wil het Italiaanse team de titel verdedigen, nadat het dit jaar had gezegevierd met Hiroshi Hamaguchi, Jefferies en Andrea Caldarelli. Ook is al bevestigd dat Gustavo Menezes de wagen zal besturen. Een opvallende uitspraak, aangezien er enkele weken terug nog geruchten waren dat hij een prototype zou besturen met YouTuber Edmond Barseghian. Die laatste is voorlopig nog niet genoemd voor deze wagen. Het is uitkijken naar het debuut van Mercedes in de serie, nadat het in het verleden enkel aan de start kwam in de Michelin Le Mans Cup.

COOL Racing - Oreca 07-Gibson
COOL Racing - Oreca 07-Gibson
*** Zeg niet langer Cool Racing, want vanaf 2025 zal het Zwitserse team een naamsverandering ondergaan en CLX Motorsport gaan heten. Voorheen was de naam Cool Racing vooral gelinkt aan het bedrijf van Alexandre Coigny, namelijk Cool Aviation, maar met CLX wordt nu verwezen naar Coigny voor de C en Nicolas Lapierre voor de L. Zoals reeds werd aangekondigd, zal deze laatste nog steeds  bij het Zwitserse team actief zijn, in combinatie met een functie bij Alpine.

Marino Sato, Josh Caygill en Nico Pino
Marino Sato, Josh Caygill en Nico Pino
*** Ook United Autosports begint meer vorm te geven aan zijn programma's. In de European Le Mans Series zal het weer twee LMP2's inzetten, waarbij Ben Hanley al op de ene zeker is van een plaatsje, terwijl Oliver Jarvis, Daniel Schneider en Marino Sato uit zullen komen in LMP2 Pro-Am. De Japanner vervangt daar Andy Meyrick. Overigens zal Sato weer een dubbel programma afwerken, want hij is ook genoemd op de McLaren in het FIA WEC. Daar zal hij één van de twee wagens besturen, terwijl Gregoire Saucy al bevestigd is voor de andere.

Theo Pourchaire en Arthur Leclerc
Theo Pourchaire en Arthur Leclerc
*** Aangezien Malthe Jakobsen promotie heeft gemaakt van reserverijder naar een voltijds fabriekszitje, moest Peugeot op zoek naar een vervanger voor de Deen. Er waren toch wel enkele prominente namen die aanspraak maakten op deze plek, en de keuze is uiteindelijk op Theo Pourchaire gevallen. De Fransman kende een turbulent jaar, gezien hij zowel zijn seizoen in Super Formula als in IndyCar voortijdig in rook zag opgaan. Tijdens de rookie-tests in Bahrein mocht hij voor het eerst de 9X8 aan de tand voelen. Naast reserve- zal hij ook optreden als ontwikkelingsrijder bij het Franse merk.

NLS 3
NLS 3
*** Terwijl de NLS-kalender al gekend is, heeft de organisatie er nog een extraatje boven op gegooid. Op vijf juli organiseert men zelfs een speciale wedstrijd op de Nordschleife, een zogenaamde 'NLS-Light'. Tijdens die meeting zullen namelijk alle GT3's, Porsche 911 GT3 Cup (992)'s, de wagens uit SP-X en SP-Pro geweerd worden en krijgen de mindere sterke wagens hun kans om te schitteren. Zo krijgen ook andere rijders de kans om te proeven van de Groene Hel, en tegelijkertijd de toegang voor de race zo gemakkelijk mogelijk te maken. Mensen met een licentie B of C - die laatste is zelfs zonder ervaring op de Nordschleife - krijgen de kans om een echte wedstrijd af te werken op het circuit met duizend bochten. Men zou het nagenoeg kunnen vergelijken met de Race Promotion Night.

FIA Electric GT
FIA Electric GT
*** Afsluiten doen we met het minst favoriete onderwerp van menig autosportfan: elektrische GT's. U herinnert zich vast nog wel het idee dat de FIA in 2021 lanceerde om een kampioenschap te maken rond deze bolides, dat vanaf 2023 van start zou gaan op verschillende continenten. Alleen, dat is tot op heden niet het geval. Vice-sportdirecteur Stuart Murray verklaarde aan Sportscar365 dat dit vooral te wijten is aan de afwachtende houding van de verschillende constructeurs, waarbij velen al de lancering van hun wagens tot zelfs 2030 uitgesteld hebben. Opgeven doen ze evenwel niet, en kijkt men nu ook naar waterstof.

Foto's: Audi Sport - Dragon Racing - Niels Vaeck - Razoon - More Than Racing - IMSA - Fanatec GT World Challenge Europe - Asian Le Mans Series - Racing International Photography - European Le Mans Series - FIA WEC - NLS - FIA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op dinsdag 3 december 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons