van der Horst

Hell: Nitiss pakte eerste zege en leiding in Supercar

Reinis Nitiss - Ford Fiësta Supercar
Reinis Nitiss - Ford Fiësta Supercar
Regerend Europees kampioen Super1600, Reinis Nitiss heeft in een Ford Fiësta van OlbergsMSE de derde manche van het wereldkampioenschap RallycrossRX gewonnen. De amper 18-jarige Let was reeds een gans weekend goed onderweg en zette het Scandinavisch bastion een neus door een zeer strakke finale te rijden. Hij won voor Petter Solberg en de Amerikaanse kamikaze Ken Block. De halve finales en de finale werden verreden op een doorweekte piste.
Nitiss, Solberg en Block - RallycrossRX Noorwegen 2014
Nitiss, Solberg en Block - RallycrossRX Noorwegen 2014
Tijdens de eerste halve finale was Nitiss reeds de snelste voor Hansen en Ken Block die in Noorwegen zijn eerste rallycross wedstrijd reed. In zijn typische dwarse rijstijl worstelde hij zich door de vier kwalificatiereeksen en reed een prima race. Alleen moest de Amerikaan zich wat aanpassen aan het startsysteem dat verschilt van het Amerikaanse. Ook WK leider Bakkerud zat nipt in de halve finale, maar na een contact met Block, toen de Noor uit de joker kwam, moest hij afhaken en werd vijfde. Ohman kreeg af te rekenen met pech. Heikkinen maakte een spin en verloor alle kansen op een plaats in de finale.

In de andere halve finale was het thuisrijder Petter Solberg die het haalde voor de Rus Timerzyanov en zijn broer Henning Solberg. In deze race kwam Holten in de problemen en reed Liam Doran lek. Marklund maakte een stuurfoutje waardoor hij werd voorbij gesneld door Henning Solberg die zodoende naar de finale kon met zijn Saab.

Nitiss & Solberg - RallycrossRX Supercar
Nitiss & Solberg - RallycrossRX Supercar
In de finale pakte Nitiss de leiding voor Timerzyanov terwijl de rest van het veld onmiddellijk ging jokeren. Petter Solberg kwam het best uit de joker voor broer Henning die even later werd voorbij gesneld door Ken Block. Timerzyanov, in tweede positie, ging in de vierde ronde jokeren en kwam als er als vierde uit na Peter Solberg en Ken Block. Toen in de laatste ronde ook Nitiss ging jokeren, bleef hij net aan de leiding voor een aanstormende Solberg die geen overwinning kon boeken voor eigen volk.

Met Nitiss alweer een overwinning voor OlbergsMSE Team en een overwinning voor Ford voor de Citroën van Solberg en de Ford van Block. Met een vierde en zesde plaats doet ook Hansen Motorsport en Peugeot een goede zaak in het kampioenschap.

Reinis Nitiss - Ford Fiësta Supercar
Reinis Nitiss - Ford Fiësta Supercar
Andreas Bakkerud verliest zijn leidersplaats aan teammaat Nitiss en zakt naar de vierde plaats. Petter Solberg blijft op de tweede plaats op 3 punten ven de Let en met 9 punten voor op de VW Polo van Heikkinen. na zijn 0-score in Lydden Hill is de Rus Timerzyanov ondertussen terug opgeklommen naar de vijfde plaats voor het Zweedse trio Marklund, Hansen en Larsson. koen Pauwels en Jos Jansen bleven puntenloos in Noorwegen en staan respectievelijk 13de en 22ste. 

Start Super1600 RallycrossRX
Start Super1600 RallycrossRX
Baumanis (Renault), Linnemann (Peugeot) en Isakaetre (Citroën) bevolkten het podium in Super1600 waarin de Rus Zagumennov (Skoda) nog steeds de leiding houdt in de tussenstand. De Rus kreeg een zetje in de finale en werd vijfde.

Bij de Touring Cars was de zege voor Tanevik (Mazda) voor Lundh (Volvo) en Salsten (Citroën). De Zweed Lundh blijft leider in de tussenstand.Patrick Mertens kwamop zondag niet meer in actie en vergaarde geen punten. Hij blijft echter wel op een mooie zesde plaats in de tussenstand.

Zoals we reeds eerder meldden was de kans vrij groot dat Larssen zijn leiderspositie zou verliezen wegens een minder goed resultaat. Hij wordt nu van de troon gestoten door Henning Solberg, terwijl Koen Pauwels niet scoorde en een duik maakt naar de veertiende plaats.

Foto's: Johnny Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op zondag 15 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hell.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons