Ontmoeting met kersvers formule 2 piloot Amaury Cordeel
Cordeel A: Ik kende een moeilijk eerste seizoen in de formule 3 met Campos Racing, het team behaalde niet het gewenste niveau en de resultaten bleven onder de verwachtingen. De bedoeling was dan ook om een tweede seizoen in de formule 3 te rijden bij een topteam. Maar de plaatsen daar zijn beperkt en dan wordt het erg moeilijk wanneer men geen topresultaten kan voorleggen. Maar dan kreeg ik de kans om een formule 2 wagen van Van Amersfoort te testen in Abu Dhabi. Ik voelde me in deze wagen meteen meer op mijn gemak dan in een formule 3 en wist bovendien mooie tijden neer te zetten. Mijn besluit was dan ook snel gemaakt, het zou formule 2 worden.
AS: Was het een moeilijke aanpassing, overstappen van formule 3 naar formule 2?
Cordeel A: Het vroeg toch een aanpassing. Vooreerst had ik het wat moeilijk met de reactietijd van de turbo, maar dat wende snel. Het grootste verschil ligt in de banden, het bandenmanagement gedurende het weekend wordt de grootste uitdaging dit seizoen.
AS: Nochtans startte die eerste test in Abu Dhabi alles behalve gemakkelijk.
Cordeel A: Inderdaad, de test begon onder een slecht gesternte, op de eerste dag ging alles mis en tot overmaat van ramp was er een brandje waardoor de brandblusser afging. Het team heeft heel de nacht moeten werken om de wagen terug klaar te krijgen voor de tweede dag. Er was eerst zelfs twijfel of ik nog wel in actie kon komen, Ik begon al te panikeren, maar dankzij het fantastische werk van gans het team stond ik de volgende dag weer op de piste. De derde dag viel alles in de plooi en stond mijn naam een moment zelfs bovenaan de tabellen, uiteindelijk sloot ik de dag af met de zesde tijd.
AS: Wat zijn je ambities voor dit seizoen?
Cordeel A: Het wordt een leerjaar dat staat vast, maar toch wil ik proberen hoog te scoren. In de eerste seizoenhelft wil ik mij bij de tien snelsten kwalificeren, daarna is een plaats in de top vijf het doel.
AS: En daarna?
Cordeel A: Formule 1 blijft het uiteindelijke doel maar logischerwijze doe ik volgend jaar een tweede seizoen in de formule 2. Dit seizoen ga ik mijn prestaties vooral vergelijken met deze van de andere rookies. Ik weet wel, dat als het formule 1 plan niet lukt er nog andere interessante raceseries zijn zoals het WEC of DTM, maar voorlopig concentreer ik mij enkel op het bereiken van de formule 1.
AS: Hoe verloopt de voorbereiding op het formule 2 seizoen?
Cordeel A: Het aantal testdagen in de formule 2 blijft beperkt tot de officiële testdagen, dus veel met de wagen rijden zit er niet in maar dat is voor iedereen hetzelfde. Ik hoop ook veel op te steken van mijn ervaren teamgenoot Jake Hughes. In Abu Dhabi was ik op het einde van iedere testdag fysiek uitgeput, vooral mijn nekspieren deden pijn. Dus nu doe ik heel wat fysieke training en fitness om in topvorm te verkeren bij de start van het seizoen. Natuurlijk zijn er ook sessies in de simulator en verder ga ik karten. Ik ben niet begonnen in de kartsport en dat blijft toch de beste leerschool, dus ik ga proberen mijn schade in te halen.
AS: Als je terugblikt op je carrière, hoe beoordeel je die zelf?
Cordeel A: Ik begon in de formule 4 eerst in Frankrijk en daarna in Spanje en dat ging goed, ik behaalde de titel in het Spaanse kampioenschap. Daarna maakte ik de overstap naar de Formule Renault. Na een leerseizoen dat redelijk goed verliep wou ik gaan voor de titel in een tweede seizoen, maar in laatste instantie moest ik van team veranderen en koos voor FA Racing. Dat was een vergissing, het team stond nergens en de resultaten waren dus verre van wat ik verwachtte. Vorig jaar koos ik voor de Formule 3 met Campos Racing, maar het team ging door een moeilijke periode waardoor het nooit een optimale bolide kon voorrijden. Bij Van Amersfoort Racing heb ik een goed gevoel, het team heeft heel wat ervaring en beschikt over uitstekend personeel.
Ook VAR F3 en F2 Teammanager Tom Claessen was present op de officiële aankondiging van het aanwerven van Cordeel.
AS: Tom, Van Amersfoort keert terug naar de formule 3 maar meer verrassend gaat ook voor het eerst naar de formule 2. Een bewuste keuze?
Claessen T: We wisten al lang dat HWA niet verder wilde in de formule 3 en kwamen al snel tot het besluit dat we hun plaats wilden overnemen, maar toen HWA tevens zijn formule 2 programma stopte zagen we de kans schoon om ook in die klasse in te stappen. Noteer wel, wij hebben in de formule 2 de licentie van HWA overgenomen, niet het team. Zo hebben we twee nieuwe wagens gekocht bij Dallara en ons personeel bestaat grotendeels uit nieuwe mensen, slechts een paar personeelsleden komen over van HWA. Ook de ingenieur is nieuw en werkte vroeger nog bij Team RBM. De voertaal in het team is dan ook het Engels. Het voordeel is dat we nu het hele gamma aan promotie formules kunnen aanbieden aan rijders van formule 4 over Formule Regional, Euroformula Open, formule 3 tot formule 2. Dat is een niet te onderschatten pluspunt in de zoektocht naar rijders.
AS: Wat verwacht je van het seizoen en meer specifiek van Amaury Cordeel
Claessen T: Met Jake Hughes en Amaury Cordeel combineren we ervaring en jong talent, maar beide rijders bezitten zeker potentieel. Hughes is zeer gemotiveerd en wil hoog scoren. Cordeel zal door een aanpassingsperiode gaan maar ook hij heeft zeker het nodige talent om goede resultaten neer te zetten. Dat bewees hij trouwens bij de testen in Abu Dhabi waar hij indruk maakte. Mochten we niet geloven in zijn potentieel dan was er nooit een samenwerking gekomen. Wij zijn nieuw in de klasse, maar dat wil niet zeggen dat we niet op kunnen tegen ervaren teams zoals Prema of Carlin. Iedereen heeft dezelfde wagen en goed management en hard werken zijn de sleutels tot goede resultaten.
Meer over de overeenkomst tussen Cordeel en Van Amersfoort Racing kunt u lezen in het officieel persbericht.
Foto's: Niels Vaeck & Dutch Photo Agency
Tweet