Oostenrijk: Zorgt Red Bull opnieuw voor een verrassing?
De Red Bull Ring is qua layout nog steeds dezelfde als in 2003 toen Michael Schumacher er de laatste F1-zege op Oostenrijkse bodem liet noteren. Gelukkig was die minder controversieel dan zijn overwinning van het jaar ervoor toen zijn teamgenoot Barrichello onder druk van Ferrari plaats moest ruimen. De Braziliaan gehoorzaamde met tegenzin en gaf ostentatief de leiding cadeau aan zijn Duitse teamgenoot op luttele meters van de finishvlag. Het circuit kent slechts een beperkte bandenslijtage waardoor Pirelli net als voor de twee voorbije races hun zachtste banden meebrengt: de supersofts en de softs. De remmen krijgen het in Spielberg dan weer veel harder te verduren met twee lange rechte stukken gevolgd door erg krappe bochten. Bovendien is de Red Bull Ring met zijn goeie vier kilometer lengte een eerder kort circuit waardoor de wagens des te vaker hun remmen op de proef zullen moeten stellen in wat de twee eerste bochten op de omloop zijn.
Die krappe bochten in het begin stonden vroeger ook altijd garant voor spectaculaire inhaalpogingen, en vooral in de eerste ronde durft het er wel eens warm aan toegaan. Door de grote grindbakken naast de baan is het aantal safety cars dan weer eerder beperkt, ook iets waar de teams rekening mee zullen gaan houden. Oostenrijk wordt bovendien de eerste gelegenheid waarin de nieuwe motoren gaan gebruikt worden op relatief grote hoogte, of dat een invloed gaat hebben op de rangorde in de Formule 1 zien we komende zondag. De wedstrijd start om 14u, tevens het beginuur van de kwalificaties een dag eerder.
Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography
Tweet