van der Horst

Oostenrijk: Zorgt Red Bull opnieuw voor een verrassing?

Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo
Na meer dan tien jaar keert de Formule 1 terug naar de A1-Ring in Oostenrijk, die in 2005 eigendom werd van Red Bull. De Oostenrijkse eigenaar van het energiedrankje, Dietrich Mateschitz, renoveerde het circuit in Spielberg en herdoopte het de Red Bull Ring. Of zijn gelijknamige team er dit weekend succesvol zal kunnen zijn is maar de vraag maar de troepen van Christian Horner, en Daniel Ricciardo in het bijzonder, lieten alvast tijdens de vorige wedstrijd in Canada zien bij de pinken te zijn wanneer Mercedes steken laat vallen.
Nico Rosberg - Mercedes
Nico Rosberg - Mercedes
Mercedes zag zijn zegereeks doorprikt door het feit dat de betrouwbaarheid hen voor het eerst dit seizoen parten speelde. Er was wel de opgave van Hamilton tijdens de seizoensopener maar afgezien van dat werd de ene dubbelzege na de andere binnengerijfd door de Silberpfeilen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het team allicht keihard gewerkt heeft in de tussentijd om dezelfde problemen in de toekomst te vermijden.

Rubens Barrichello
Rubens Barrichello
De Red Bull Ring is qua layout nog steeds dezelfde als in 2003 toen Michael Schumacher er de laatste F1-zege op Oostenrijkse bodem liet noteren. Gelukkig was die minder controversieel dan zijn overwinning van het jaar ervoor toen zijn teamgenoot Barrichello onder druk van Ferrari plaats moest ruimen. De Braziliaan gehoorzaamde met tegenzin en gaf ostentatief de leiding cadeau aan zijn Duitse teamgenoot op luttele meters van de finishvlag. Het circuit kent slechts een beperkte bandenslijtage waardoor Pirelli net als voor de twee voorbije races hun zachtste banden meebrengt: de supersofts en de softs. De remmen krijgen het in Spielberg dan weer veel harder te verduren met twee lange rechte stukken gevolgd door erg krappe bochten. Bovendien is de Red Bull Ring met zijn goeie vier kilometer lengte een eerder kort circuit waardoor de wagens des te vaker hun remmen op de proef zullen moeten stellen in wat de twee eerste bochten op de omloop zijn.

Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso - Ferrari
Die krappe bochten in het begin stonden vroeger ook altijd garant voor spectaculaire inhaalpogingen, en vooral in de eerste ronde durft het er wel eens warm aan toegaan. Door de grote grindbakken naast de baan is het aantal safety cars dan weer eerder beperkt, ook iets waar de teams rekening mee zullen gaan houden. Oostenrijk wordt bovendien de eerste gelegenheid waarin de nieuwe motoren gaan gebruikt worden op relatief grote hoogte, of dat een invloed gaat hebben op de rangorde in de Formule 1 zien we komende zondag. De wedstrijd start om 14u, tevens het beginuur van de kwalificaties een dag eerder.

Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons