van der Horst

Opel stelt nieuwe Astra TCR voor

Opel Astra TCR
Opel Astra TCR
Opel benutte deze morgen de TCR-kick off op het Circuit Jules Tacheny in Mettet om zijn nieuwe toerwagen voor klanten voor te stellen. De nieuwe Opel Astra TCR combineert ultramoderne racetechnologie en veiligheid terwijl de wagen toch dicht aanleunt bij de productieversie. Opel-teams kunnen er zonder technische aanpassingen mee deelnemen aan zowel sprint- als langeafstands-races.
  • De Swert Opticiens
 
Opel Astra TCR
Opel Astra TCR
De vijfdeurs race-Astra wordt aangedreven door een tweeliter turbomotor die 330 pk en een maximumkoppel van 420 Nm levert (beide bepaald door het "Balance of Performance"-concept). Dit zorgt ervoor dat het voertuig met een leeggewicht van 1.200 kilogram over voldoende aandrijfkracht beschikt. Dat vermogen wordt aan de voorwielen doorgegeven via een sequentiële sportieve zesversnellingsbak met peddels op het stuur. Een koppeling van sintermetaal met dubbele schijf zorgt voor een optimale wegligging. Schakelt de bestuurder terug, dan zorgt een geautomatiseerd dubbel ontkoppelingssysteem voor stabiliteit. De racewagen wordt vooraan afgeremd door remschijven van 378 mm en remklauwen met 6 zuigers en achteraan door remschijven van 265 mm en remklauwen met 2 zuigers. De rembalans kan vanuit de cockpit worden geregeld.

Het onderstel is volledig aanpasbaar en wordt geleverd met ultramoderne schokdemping. Een doeltreffende aerodynamica is eveneens relevant voor de configuratie van het voertuig. Hiertoe wordt bijgedragen door de aanpasbare standaard frontsplitter en achterspoiler, identiek voor alle TCR‑voertuigen. Elektronische hulpsystemen zoals ABS en ESP zijn niet toegestaan.

Opel Astra TCR
Opel Astra TCR
Om ervoor te zorgen dat de klantenteams van Opel hun Astra TCR verschillende jaren kunnen gebruiken zonder technische aanpassingen te moeten doorvoeren, wordt de wagen reeds geleverd met specificaties die de Internationale Autofederatie (FIA) pas vanaf het seizoen van 2017 verplicht zal maken, zoals de veiligheidsbrandstoftank met een inhoud van 100 liter.

Opel zet zijn lange en succesvolle traditie in toerwagenracing verder met zijn engagement voor de Touring Car Racing Series.  Klantenracing was daarbij altijd al een belangrijke pijler voor de Opel-motorsportdivisie. Het TCR-concept sluit naadloos aan bij deze filosofie vermits het voldoet aan de huidige vraag van geïnteresseerde klantenteams naar krachtig en impressionant ogende toerwagens die weliswaar betaalbaar blijven door dicht bij de productieversie aan te leunen.

TCR Benelux
TCR Benelux
De TCR is een ideaal podium voor Opel om zijn nieuwe volumemodel voor te stellen tijdens racemeetings in de deelnemende markten. De verschillende nationale kampioenschappen – waaronder de nieuwe Duitse TCR Series (ADAC TCR Duitsland) die georganiseerd worden onder toezicht van trouwe Opel-partner ADAC, en het Europese kampioenschap, bieden Opel en zijn klantenteams het ideale oefenveld. Het drieledige concept – nationale en internationale kampioenschappen in combinatie met de wereldwijde TCR International Series – laten klantenteams toe wereldwijd met dezelfde wagen deel te nemen.

De Astra TCR wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met Kissling Motorsport, gevestigd in het Duitse Bad Münstereifel nabij Keulen, en sinds vele jaren een partner van Opel. De eerste prestatietests staan reeds gepland voor eind oktober. Vanaf februari volgend jaar wordt een beperkt aantal Opel Astra TCR's bezorgd aan geselecteerde klantenteams, het prijskaartje bedraagt 95.000 euro (excl. btw).

Foto's: Hans van Onsem
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR International Series op donderdag 15 oktober 2015.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons