van der Horst

OPINIE: Autosport van ondergeschikt belang op de Nürburgring

Start 2023 NLS 6
Start 2023 NLS 6
Op de Nürburgring is gisteren een nieuw hoofdstuk geschreven in een machtsstrijd die de autosport in Duitsland geenszins een dienst zal bewijzen. Door persoonlijke ambities boven het algemene belang te plaatsen, zien we in 2024 mogelijk twee kampioenschappen met bloedarmoede in plaats van één sterke, bloeiende competitie.
Zoals we eind november al schreven, werd er de afgelopen maanden flink gebikkeld achter de schermen van de Nürburgring Langstrecken Serie, het kampioenschap dat uitsluitend op de Nürburgring Nordschleife wordt verreden. De ​Nürburgring Holding GmbH koos ervoor alle bestaande contracten met de organisatie van de NLS op te zeggen, om met de AvD (Autoclub von Deutschland) een eigen kampioenschap op te starten. Onvermijdelijk kwam het tot een clash tussen beide partijen.

De situatie valt tot op zekere hoogte te vergelijken met ander nieuws dat gisteren verscheen. Supermarktketen Carrefour heeft beslist om alle producten van Pepsico, denk maar aan Lays, Doritos of Pepsi, (tijdelijk) uit de rekken te halen vanwege "onacceptabele prijzen". Ondanks verschillende pogingen kwam het niet tot een compromis. 

Beide partijen liggen dus in oorlog met elkaar en verkiezen zichzelf in de voet te schieten - de supermarkt die mogelijk inkomsten verliest van klanten die gehecht zijn aan bepaalde producten en de leverancier die niet meer kan leveren - dan samen tot een oplossing te komen. Doet het een belletje rinkelen?
Financiële risico's en pijnlijke compromissen
Publiek 2023 NLS 9
Publiek 2023 NLS 9
Want vergis u niet: als er komend seizoen effectief twee kampioenschappen naast elkaar moeten bestaan - zoals de rechtbank van Koblenz vandaag, in hoger beroep, heeft beslist - zal niemand daar baat bij hebben. Als de nieuwe Nürburgring Endurance Series nog maar een klein deel van de NLS-deelnemers overhaalt om over te stappen, zou de Nürburgring Langstrecken Serie in woelig financieel vaarwater terechtkomen. 

Een samenvatting van de uitspraak luidt als volgt: "Het NLS-kampioenschap krijgt toegang tot het circuit van de Nürburgring in 2024 op ten minste vier en ten hoogste zeven racedata van twee dagen en één datum van drie dagen, gelijk verdeeld over de maanden maart tot en met november, met een maximum van één race per maand." 

Manthey-Racing - Porsche 911 GT3 R
Manthey-Racing - Porsche 911 GT3 R
Concreet kan de NLS zes wedstrijden organiseren op de vijf toegekende data. Dat is in tegenstelling tot wat de rechtbank in Mainz had beslist in september. Toen kwam het tot een verpletterende overwinning voor de NLS, dat alle acht weekends toegewezen kreeg. Drie daarvan komen nu in het bezit van de nieuwe NES, maar dat is te weinig om van te leven.

De AvD (Autoclub von Deutschland) zal met andere woorden pijnlijke compromissen moeten sluiten, wil het in 2024 een volwaardig kampioenschap op poten zetten. En dat betekent andere, voor het circuit lucratieve weekends, vrijmaken voor de nieuwe competitie.

Frikadelli Racing - Ferrari 296 GT3
Frikadelli Racing - Ferrari 296 GT3
Over het succes en de populariteit van de 24 Uur van de Nürburgring, die dit jaar voor het eerst wordt opgenomen in de kalender van de Intercontinental GT Challenge (IGTC), hebben we weinig twijfels. Hoe groot is evenwel de kans dat zowel de NLS als de nieuwe NES komend seizoen een schim zullen zijn van de eens zo hoogstaande VLN?

Het is een vraag die zo logisch klinkt, dat we ons amper kunnen inbeelden dat de organisatoren ze zich nog niet hebben gesteld. Laat ons hopen dat het gezond verstand binnenkort zijn weg vindt naar de Eifel...

Foto's: NLS, Manthey & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Nürburgring Langstrecken Serie op vrijdag 5 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons