van der Horst

OPINIE: Hoe een Formule 1-team zijn ziel verkocht

Alex Albon - Toro Rosso
Alex Albon - Toro Rosso
Marketingexperten zullen je maar om de oren slaan met tips om de identiteit van het team te versterken. Als er plots een geldkoe voor de deur staat, is de keuze voor de centen toch in een oogwenk gemaakt? Natuurlijk is dat niet onze manier van redeneren, maar wel de enige mogelijke gedachtegang die verantwoordelijk kan zijn voor het ontstaan van een nu al afschuwelijk Formule 1-team.
  • New Race Festival
Pierre Gasly
Pierre Gasly
"Slechte reclame is ook reclame." Wel, vergeet die uitdrukking, want de grens is zonet bereikt. De schuldige van dienst is het team dat zich ooit Toro Rosso en later Alpha Tauri noemde. Met de nieuwe teamnaam Visa Cash App RB, die niets meer is dan een combinatie van twee sponsors, maakt het team duidelijk dat het geen fans meer nodig heeft. Geld alleen is blijkbaar voldoende, en enig resterend schaamtegevoel werd overboord gegooid.

Titelsponsors zijn een noodzakelijk kwaad geworden in de Formule 1 en de autosport - twee jaar geleden ging een BTCC-team door het leven als 'Bristol Street Motors with Excelr8 TradePriceCars.com' - maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar door de beugel kan. Stake F1 Team Kick Sauber konden we nog net door de vingers zien, maar de nieuwe naam van Alpha Tauri heeft ons zweethanden, bloeddoorlopen ogen en verschrikkelijke hoofdpijn bezorgd.

Max Verstappen - Red Bull Racing
Max Verstappen - Red Bull Racing
Ergens is het niet verrassend dat zo'n belachelijke frats bedacht werd door het enige Formule 1-team... wiens naam ook de hoofdsponsor is: Red Bull Racing. Tot op vandaag hebben liefhebbers het moelijk om een fabrikant van een energiedrank te zien wedijveren met legendarische autobouwers als McLaren, Ferrari en Mercedes. Terecht, blijkt nu. Because they don't give a sh*t.
Boycot
Stel u even voor in hoeveel bochten tv-commentators zich zullen moeten wringen om de auto van Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda te benoemen in het heetst van de strijd. VCARB's? RB's? Het is een vraag die ze zich nog nooit hebben moeten stellen en, met andere woorden, alle verbeelding tart. Ook voor journalisten, bijvoorbeeld van Autosport.be, kent die vraag nog geen antwoord. Volledig absurd, toch?

Mark Webber - Minardi
Mark Webber - Minardi
Wat kunnen we doen om die idiotie een halt toe te roepen? Niet veel, jammer genoeg. We kunnen alleen maar adviseren om niet voor het team te supporteren, al is dat met iemand als Daniel Ricciardo aan boord geen gemakkelijke opgave. We doen nog een tweede voorstel: wat als we hen lik op stuk geven door de nieuwe teamnaam een volledig seizoen te negeren? Meer nog, in plaats daarvan schrijven we: "De Minardi van Daniel Ricciardo finishte net buiten de punten".

Een belachelijke actie verdient namelijk een belachelijke reactie. Play stupid games, win stupid prizes!

Oh ja, het Formule 1-seizoen start al tijdens het eerste weekend van maart in Bahrein. Met naast negen teams ook een organisatie die mobiele en digitale betalingen promoot. Dat de beste moge winnen!

Foto's: Georges De Coster, Jenifer Lorenzini, Minardi F1 Team



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op donderdag 25 januari 2024.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons