van der Horst

Oude A1GP-wagens terug aan de bak in... Afrika

Jos Verstappen in de A1GP
Jos Verstappen in de A1GP
Wie kan zich nog de A1GP herinneren? Een winterkampioenschap dat een pure landencompetitie was. In 2005 trapte de A1GP zijn debuut af in Brands Hatch, een race toen nog gewonnen door Alexandre Prémat en Nelson Piquet Jr. Vier jaar leefde het concept, waar piloten als Nico Hülkenberg en Neel Jani nog de titel voor hun land binnenhaalde, nog, maar in 2009 stierf het een stille dood wegens gebrek aan financiële middelen. Sindsdien stonden er 21 wagens met Ferrari motor die enkel tijdens seizoen 2008/2009 gebruikt werden, te vergaan onder het stof. Tot in 2015 het Zuid-Afrikaanse AFRIX GP ze overnam. Vandaag maakte die organisatie bekend dat zij in 2020-21 de wagens gaat inzetten in een compleet nieuw Afrikaans kampioenschap, al ging dat tot dusver niet zonder slag of stoot.
A1GP in Brands-Hatch
A1GP in Brands-Hatch
Initieel wou AFRIX GP dit kampioenschap van de grond krijgen in 2016-17, maar wegens gebrek aan financiële middelen moest men hun idee van een pan-Afrikaans kampioenschap terug opbergen. Tot vandaag! Commercieel verantwoordelijke Alan Eve verklaarde aan Motorsport.com dat het concept eindelijk vorm begint te krijgen en dat na lang zoeken: "Het was een zware en moeilijke weg om het geld bijeen te krijgen om dit project van de grond te krijgen, maar nu we eindelijk een investeerder gevonden hebben, ziet de toekomst er al iets rooskleuriger uit om een eerste race te organiseren op het einde van dit jaar."

Jos Verstappen in de A1GP
Jos Verstappen in de A1GP
Kyalami zou hiervoor de gedoodverfde favoriet zijn om als openingsmanche te dienen, al zijn er ook nog gesprekken met het Zuid-Afrikaanse Durban - dat nog fungeerde als A1GP race tussen 2006 en 2008 - en zelfs Botswana zou zich kandidaat stellen. Het doel: Afrikaanse piloten aan de start krijgen om zo opkomende talenten te ontdekken op dit continent.

Foto's: Georges de Coster & Arne Simons

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op donderdag 10 januari 2019.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons