van der Horst

Pirelli onthult prestatiekloof tussen nieuwe F1-compounds

Kevin Magnussen - Haas VF-19
Kevin Magnussen - Haas VF-19
Voor wie liefhebber is van Formule 1 en graag met een rekenmachine aan de slag gaat, is er goed nieuws: Pirelli heeft het tijdsverschil bekendgemaakt tussen de vijf rubbersoorten die komend seizoen zullen gebruikt worden in de koningsklasse van de autosport. De wiskundigen onder ons kunnen dus aan de slag met de resultaten van de eerste wintertest op het circuit van Barcelona...
De Italiaanse bandenleverancier, ten minste tot en met 2023 in de Formule 1, heeft voor 2019 vijf bandentypes ontwikkeld, die stuk voor stuk zijn meegereisd naar Spanje voor de twee testweken (zie afbeelding onderaan). De C1 is de hardste band, de C5 is de zachtste en dus snelste rubbersoort. Tijdens het seizoen beperkt Pirelli zich - eindelijk! - tot drie bandensoorten per race, die door een rode (soft), gele (medium) en witte (hard) kleur worden gekenmerkt.

Rondetijden tijdens de wintertesten betekenen bitter weinig, maar de nieuwe informatie schept wel wat meer duidelijkheid:
 
  • Van C1 naar C2: 0,8-1 seconde
  • Van C2 naar C3: 0,7 seconden
  • Van C3 naar C4: 0,6 seconden
  • Van C4 naar C5: 0,6 seconden
Foto: Pirelli Motorsport
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op donderdag 21 februari 2019.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons