van der Horst

PK Carsport goes Nascar met Anthony Kumpen en Bert Longin!

Jerry De Weerdt - Euro Nascar
Jerry De Weerdt - Euro Nascar
PK Carsport neemt een op zijn zachtst uitgedrukt opvallende carrièrewending en verlaat voorlopig de internationale GT-scène. De Hasseltse formatie heeft namelijk het plan opgevat om met twee bolides deel te nemen aan de Nascar Whelen Euro Series, de Europese tak zeg maar van de immens populaire NASCAR- kampioenschappen uit de Verenigde Staten. Rijders met dienst dit jaar zijn, hoe kan het ook anders, Bert Longin en Anthony Kumpen. PK Carsport is zo, na Racing Club Partners/VDS, het tweede Belgische team dat deze maand zijn engagement in de serie bevestigt en het lijkt er op dat organisator Team FJ Group de beschikbare startnummers onder steeds meer nationaliteiten kan verdelen.
  • LTF
Die internationalisering heeft de series wel nodig als het ten volle wil meeliften op het succes van de NASCAR-series in de V.S. Sinds de oprichting van de Racecar Euro-Series, zoals het kampioenschap initieel heette, leverden enkel Spanje en Frankrijk nog maar de kampioenen en afgelopen seizoen behaalde de Spanjaard Ander Vilariño Faca zijn tweede opeenvolgende kroon in de elite-klasse. Eerder deze winterperiode kondigde de organisatie echter ook al de komst van het gerenommeerde Renauer Motorsport aan, zal daarnaast ook het Amerikaanse Max Papis Racing de overstap maken en met de bekendmaking van twee Belgische topteams, lijkt de aandacht voor de serie alvast te groeien. In het verleden zagen we al een aantal keer enkele Belgen in actie treden, want naast de eenmalige uitstap naar Monza voor Jerry De Weerdt vorig jaar, verschenen ook namen als Christophe de Fierlant, Marc Duez en Martin Van Hove op het appel.

Anthony Kumpen - Bert Longin
Anthony Kumpen - Bert Longin
Anthony Kumpen vindt naar eigen zeggen terug de essentie van het racen in de NWES. "Geen ABS, geen tractiecontrole, een buizenchassis, H-bak en 1200 kilo droog aan de haak. Het lijkt een stap terug in de tijd, maar in deze setting komen de capaciteiten van een goede piloot opnieuw bovendrijven. We hebben als relatief klein team op internationaal vlak simpelweg ook niet de middelen om te wedijveren met fabrieksteams en -rijders welke uren ervaring hebben met de recentste GT3's. In dat opzicht spreekt de NWES mij enorm aan, want alle wagens zijn in principe gelijk. Bert en ikzelf zullen niet op dezelfde wagen rijden, maar het blijft super belangrijk dat we goed kunnen samenwerken. Hoe meer data we onderling kunnen uitwisselen, hoe sneller we ons kunnen aanpassen aan dit nieuwe project", geeft de Hasselaar mee. "Ik ben er echter zeker van dat we ons goed gaan amuseren en ook de ganse omkadering is gewoon top. De races worden gehouden in grote weekends, neem nu de Truck Grand Prix op de Nürburgring bijvoorbeeld die om en bij de 200.000 toeschouwers aantrekt. Welk ander evenement zo dicht bij de deur kan die cijfers voorleggen? Voor onze partners en onze fans is dat wat de doorslag geeft natuurlijk."

Toch tracht de organisatie vooral een totaalpakket aan te bieden. "Dat klopt", bevestigt Kumpen. "Alles vindt zoals gezegd plaats in grote weekends, waarbij er ook aandacht is voor voldoende randanimatie; dit geheel in heuse Amerikaanse stijl, gaande van grote barbecues over Monster Trucks tot shows en handtekeningsessies. Ook belangrijk daarin is het prijzengeld, niet onaardig in dit kampioenschap, en de mogelijkheid voor de winnaar om deel te nemen aan een race aan de andere kant van de Oceaan. Dat laatste klinkt misschien ietwat banaal, maar het is toch een flinke opstap. We kijken enorm uit naar deze nieuwe uitdaging, want het concept heeft alles om te slagen; het bestaande kampioenschap was goed, maar wordt nu dus mee ondersteund doro Nascar zelf. We rijden op grote evenementen met heel veel publiek welke nu ook grotere internationale teams aan het werk zal kunnen zien."

Foto's: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Nascar Whelen Euro Series op maandag 10 februari 2014.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons