van der Horst

Porsche rouwt om Hans Mezger

Hans Mezger
Hans Mezger
Porsche neemt afscheid van Hans Mezger, de man achter heel wat succesvolle initiatieven bij het merk uit Stuttgart. Mezger overleed gisteren op 90-jarige leeftijd en was bij leven drie decennia lang als vooraanstaande ingenieur betrokken bij de meest succesvolle racebolides en motoren bij Porsche. Zo stond hij mee aan de wieg van de luchtgekoelde boxermotor van de 911, de Porsche 917 met zijn 12 cilinder motor, die een halve eeuw geleden de 24 Uur van Le Mans won en TAG Turbo F1-krachtbron.
Porsche TAG Turbomotor die McLaren drie wereldtitels F1 op rij bezorgde - Hans Mezger
Porsche TAG Turbomotor die McLaren drie wereldtitels F1 op rij bezorgde - Hans Mezger
Hans Mezger werd op 18 november 1929 geboren in Ottmarsheim, een klein dorpje in de buitenwijken van Stuttgart, als jongste telg van een gezin met vijf kinderen. Hij studeerde werktuigkunde aan de universiteit van Stuttgart, net na het einde van de Tweede Wereldoorlog en trad op 1 oktober 1956 in dienst bij Porsche. "Ik had 28 jobaanbiedingen, maar geen enkele van Porsche", vertelt Mezger over zijn carrièrestart bij Porsche. "Ik wilde bij Porsche in dienst treden omdat de 356 me aansprak. Ik solliciteerde, mocht op gesprek en kreeg een job bij de ontwikkeling van de Dieselmotor, hoewel ik tot op dat moment niet eens wist dat Porsche zoiets had."


Niki Lauda - Hans Mezger
Niki Lauda - Hans Mezger
Mezger wilde aan sportieve wagens werken en Porsche stemde toe. Hij geraakte betrokken bij het F1-project van het merk uit Zuffenhausen en zou later de befaamde luchtgekoelde 911-motor ontwikkelen. Halfweg de jaren '60 promoveerde hij tot hoofd van de raceafdeling en een vijftal jaren later was de eerste algemene zege in Le Mans een feit. Toen Ron Dennis en McLaren begin de jaren '80 aan de deur van Porsche kwamen kloppen op zoek naar een F1-krachtbron, was Mezger een logische keuze. Hij zou de 1.5 liter V6 bouwen, die op termijn meer dan 1000 pk zou genereren en in 1984 wijlen Niki Lauda naar de wereldtitel zou leiden, gevolgd door Alain Prost de twee seizoenen nadien.

Foto's: Porsche



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Automotive op donderdag 11 juni 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons