van der Horst

Rally van Mexico: Ogier en Volkswagen dicteren de wet

Sébastien Ogier
Sébastien Ogier
Om 2.00 uur Belgische tijd zijn de piloten terug in het wagenpark voor een welverdiende rust na een zware tweede wedstrijddag. Zoals we reeds eerder meldden, leidde Sébastien Ogier met de VW Polo R WRC de dans na de eerste lus met een respectievelijke voorsprong van 13, 18 en 26 seconden op het trio Østberg, Hirvonen en Neuville. De rest van het peloton, met de Citroën van Sordo op kop, volgde reeds op minsten een minuut van de leider.
Tijdens de tweede lus ging Sébastien Ogier verder op zijn elan. KP 8, of de eerste proef van de tweede lus, was opnieuw voor de Fransman, met in zijn zog een voortreffelijke Thierry Neuville die hierdoor naderde op 4/10 sec. van de derde plaats van Mikko Hirvonen en op 5 seconden van de tweede plaats van Mads Østberg. Onze landgenoot bleef zicht houden op een podiumplaats, terwijl teammaat Østberg twee besttijden op rij neerzette. De Noor vocht zich terug tot 18 seconden van de leider, maar op El Chocolate over 30 km maakte de Volkswagen piloot opnieuw het verschil en klokte 10 sec. vroeger dan Hirvonen en Østberg. Ook Neuville moest 30 seconden inleveren en verloor hierdoor de voeling met de top 3. Ogier won nog de twee afsluitende Super Specials over 2,2 km en komt voorlopig uit op 8 KP zeges tegenover 4 voor Østberg en 1 voor Neuville.

Tijdens de twee lus vandaag zijn de verschillen groter geworden. De Franse sterrijder Ogier leidt autoritair in zijn VW Polo R WRC voor de Ford Fiësta RS WRC van de Noor Ostberg op 33 sec., de Citroën DS3 WRC van de Fin Hirvonen op 42 sec. en de Ford Fiësta RS WRC van Neuville op 1min7sec. Sordo staat vijfde op 2min40sec.

Na de sneeuw in de Monte Carlo en de Rally van Zweden bewijzen Ogier en Volkswagen nu dat ze ook op gravel hun huiswerk goed hebben gemaakt.

Foto: Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zaterdag 9 maart 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Mexico.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons