van der Horst

Red Bull RB9 is een evolutie van de RB8 (+ Foto's)

Red Bull RB9
Red Bull RB9
Ook Red Bull heeft nu zijn nieuwe Formule 1-wagen voorgesteld via het Internet en ook bij het kampioenenteam heeft men gekozen voor een evolutie van de wagen van vorig jaar. Opvallend is dat men met de RB9 vasthoudt aan een zichtbare getrapte neus; net zoals bij Lotus. Verder viel een licht gewijzigd kleurenschema op waarbij er meer plaats is gelaten voor sponsor Infiniti.
Adrian Newey - Christian Horner - Sebastian Vettel - Mark Webber
Adrian Newey - Christian Horner - Sebastian Vettel - Mark Webber
De Red Bull RB8 was eind vorig jaar geëvolueerd tot een van de snelste wagens van het veld en stelde Sebastian Vettel in staat de jongste drievoudig wereldkampioen F1 te worden, logisch dus dat men bij het ontwerpen van de RB9 koos voor een evolutie van het winnende ontwerp eerder dan van een wit blad te starten. De RB9 met zijn getrapte neus vertoont veel gelijkenis met zijn voorganger en bovendien bleef men in Milton Keynes opvallend karig met het geven van informatie over de toegepaste evoluties. Men verzekerde zelfs dat de belangrijkste wijziging voor dit jaar het gebruik van de nieuwe Pirelli banden is. Newey gaf wel aan dat er gewerkt was aan het chassis, de versnellingsbak en de achterophanging, maar dat de RB8 steeds als basis gold. Nochtans kan men zich bij Adrian Newey altijd verwachten aan een of ander revolutionair snufje en het is nog steeds mogelijk dat de wagen nog aangepast wordt voor hij deelneemt aan de wintertests.

Paarse tinten op de RB9
Paarse tinten op de RB9
Uiteindelijk is het meest opvallend het nieuwe kleurenschema waar gebruik wordt gemaakt van paars. Ook de plaats die het logo van Infiniti inneemt op de wagen is opvallend groter geworden, de naam van de Japanse constructeur neemt siert nu de sidepods. Mark Webber zal de nieuwe Red Bull Renault komende dinsdag voor het eerst aan de tand voelen tijdens de eerst collectieve wintertesten op het circuit van Jerez de la Frontera.



Foto's: Richard Heathcote/Getty Images & Mark Thompson/Getty Images



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons