van der Horst

Lotus presenteert als eerste zijn wagen voor 2013 (+ Foto's & video)

Lotus E21
Lotus E21
Het Lotus F1 Team presenteerde maandagavond in Enstone zijn nieuwe wagen de E21 die dit seizoen zal deelnemen aan het wereldkampioenschap Formule 1 met Kimi Räikkönen en Romain Grosjean aan het stuur. Gezien het reglement stabiel blijft en er pas voor 2014 grote wijzigingen voorzien zijn, moest men zich niet verwachten aan een geheel nieuw concept. De E21 is dus een evolutie van zijn voorganger de E20 en behoudt spijtig genoeg de lelijke getrapte neus van zijn voorganger. Wat nog het meest opvalt is de decoratie waar rood zijn intrede doet naast het zwart en goud. Lotus profiteerde van de onthulling van de nieuwe wagen om GP2-kampioen Davide Valsecchi voor te stellen als derde rijder, terwijl Jérôme D’Ambrosio zijn plaats als testrijder behoudt.
Lotus E21
Lotus E21
Geen grote nieuwigheden voor de Lotus E21 dus, de wagen lijkt dan ook sterk op zijn voorganger en het is dan ook de toevoeging van een rode touch aan het zwart-goude kleurenschema die het meeste opvalt. De wagen behoudt de getrapte neus van de E20 omdat het sinds dit seizoen toegelaten cosmetische paneel voor een gewichtsverhoging zorgt, zonder dat daar een duidelijke performantiewinst tegenover staat. Lotus gaf evenwel aan dat het paneel zijn entree alsnog kan maken, mochten de ingenieurs een manier vinden om het paneel extra downforce te laten opwekken.

Lotus E21
Lotus E21
Daarnaast zou de bolide voorzien zijn van enkele innovatieve technische snufjes, onder meer de uitlaten lijken veel weg te hebben van deze bij Red Bull Racing afgelopen seizoen en naar verluidt is Lotus eveneens bezig om de passieve DRS uiteindelijk zijn weg te laten vinden naar de E21. Het team testte zulk concept afgelopen seizoen reeds, maar het ontwerp bracht niet het verhoopte resultaat, waardoor het uiteindelijk niet als standaard oplossing werd toegevoegd aan de racewagens.

Innovatieve snufjes op de Lotus E21?
Innovatieve snufjes op de Lotus E21?
Technisch directeur James Allison stond er echter op om te wijzen op de wijzigingen die ten opzichte van het vorige model zijn aangebracht; “Vanuit het standpunt dat men de wagen bekijkt merkt men dat sommige delen van de wagen herwerkt zijn of geoptimaliseerd. Het ontwerp van de voor- en achterophanging werd herzien om een betere aerodynamica te bekomen. De voorvleugel daarentegen blijft gezien het reglement van toepassing in de traditie van de vorige modellen.”

Lotus E21
Lotus E21
GP2-kampioen Davide Valsecchi werd voorgesteld als derde- en testrijder van het merk alhoewel Jérôme D’Ambrosio zijn post als testrijder, die hij vorig jaar bezette, ook blijft behouden.  Er werd beloofd dat beide rijders de gelegenheid zouden krijgen om uitvoerig te testen, zij het met het oude model E20. Ook Nicolas Prost behoudt zijn post als ontwikkelingsrijder binnen het team en zal zich toeleggen op het testen in de simulator.


Foto's: Lotus F1 Team



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op dinsdag 29 januari 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons