van der Horst

Riyad: Nieuwssprokkels in aanloop naar de ePrix

Ad Diriyah e-Prix
Ad Diriyah e-Prix
Nog één nachtje slapen en dan begint het nieuwe seizoen van de ABB Formula E. Een nieuw hoofdstuk dat start op het fabelachtige circuit in Saoedi-Arabië: de SAUDIA Ad Diriyah e-Prix. En Saudi's pakken het groots aan. Ze koppelen het hele weekend aan een heus festival, met onder meer optredens van de Black Eyed Peas, One Republic en Franse DJ David Guetta. Maar ook in de paddock van de Formule E zijn er veel nieuwtjes op te rapen. Autosport.be somt ze voor u op.
  • Dreamdrive
  • Vandaag werd de shakedown afgewerkt tegen 110 Kw in plaats van de gebruikelijke 220 Kw. En daar doken ook de eerste problemen op voor Venturi. Felipe Massa mocht zijn wagen parkeren tijdens de tien minuten durende sessie.
     
  • Wie de race dit weekend live wil volgen heeft wel een aantal opties. Eurosport zal zowel de kwalificatie als de race live uitzenden respectievelijk om 9 uur en 13 uur Belgische tijd. U kan ook terecht bij Telenet PlaySports, maar zij zullen alleen de race live uitzenden vanaf 12:45 uur. Daarnaast zullen ook alle sessies te volgen zijn op zowel de Facebook- als de YouTubepagina van de Formule E, met deskundige commentaar van Dario Franchitti, Jack Nicholls en Bob Varsha. Als u de race niet live kan zien, kan u nog op beide pagina's terecht om de race volledig te herbekijken of voor de highlights.
     
  • Saudi Roadshow
    Saudi Roadshow
    Of we in de toekomst nog meer ePrixs in het Midden-Oosten zullen bewonderen valt nog te betwijfelen. De Saudi's hebben namelijk een regionaal exclusiviteitscontract onderhandeld met de organisatie. Kort samengevat is dat zij als eerste een andere stad mogen weigeren die in de regio een ePrix wil organiseren. Toch is het management van de Formule E trots dat zij op deze locatie mogen aanvatten. Ad Diriyah, een district van de hoofdstad Riyad, is namelijk UNESCO-werelderfgoed. Onderaan vindt u een filmpje van een virtueel rondje van 2,491 km lange tracé.
     
  • HWA Racelab maakte ook de begeleidende ingenieurs bekend voor Stoffel Vandoorne en Gary Paffett. Zo zal de Rumbekenaar worden bijgestaan door Wilmar Franssen. Franssen werkte in 2015 nog voor Dragon Racing en was dit seizoen de vaste ingenieur van Daniel Juncadella in de DTM. Marius Meier-Diedrich, dit seizoen nog ingenieur van Lucas Auer in de DTM, zal instaan voor Gary Paffett.
     
  • Regerend kampioen Jean-Éric Vergne verlengt zijn contract bij DS Techeetah, zo meldde het team vandaag. De Fransman gaat voor het derde seizoen aan de slag bij het Frans-Chinese team en zal blijven tot 2020-21, oftewel tot en met seizoen zeven.
     
  • Jaguar I-Pace eTrophy
    Jaguar I-Pace eTrophy
    Dit weekend wordt ook de Jaguar I-Pace eTrophy op gang getrokken. Voor hun eerste race zullen er 12 wagens aan de start verschijnen. Dat men de kaap van de 20 wagens niet haalde, zoals men aanvakelijk had vooropgesteld, was ingecalculeerd door de organisatoren van het kampioenschap. Daarnaast zal één van de twaalf deelnemers de race aanvatten in de zogenaamde Jaguar VIP Car. De bedoeling is dat bij elke race een andere piloot aan start zal verschijnen met deze wagen. Voor de openingsrace is deze eer weggelegd voor de Britse Alice Powell. De belangrijkste namen in dit veld zijn Cacá Bueno, Simon Evans (broer van Mitch Evans), Bryan Sellers en Katherine Legge. Hun race gaat door om 11:50 Belgische tijd, een uurtje voor de ePrix.
     
  • Carrie Schreiner
    Carrie Schreiner
    Diezelfde Katherine Legge zal ook zondag aan de slag zijn tijdens de eerste seizoenstesten. Zoals u eerder kon lezen, kwam de vraag van de Saoedische organisatie om meer vrouwen naar de testdag te krijgen zodat teams twee wagens konden inzetten in plaats van één. Terwijl zeven teams al een dame naar voren geschoven hadden, werden daar ook nog Carrie Schreiner (HWA Racelab) en Pipa Mann (Geox Dragon) aan toegevoegd. Origineel was de plaats bij HWA gereserveerd voor Sophia Flörsch, maar na haar crash in Macau werd zij vervangen door Schreiner. Jaguar en Audi zullen maar met één wagen testen.
     
  • Sergey Sirotkin
    Sergey Sirotkin
    Sergey Sirotkin verloor na één seizoen zijn plaats bij Williams in de Formule 1, maar is sindsdien op zoek naar alternatieven. Nadat hij eerder deze week nog testte met de Audi DTM van WRT, is hij ook bezig om een stuur te versieren tijdens de testen in Marrakech. Zo zou de Rus in gesprek zijn met twee teams volgens zijn manager en tevens directeur van SMP Racing, Boris Rothenberg. Ook voor de Formule E zelf kan dit interessant worden. Hiermee kan er ook een opening gevormd worden om een Russische manche terug op de kalender te krijgen. De laatste keer dat de Formule E in Rusland aanwezig was dateert van het openingsseizoen, waar men een manche organiseerde dicht bij het Rode Plein in Moskou.
     
  • Er zijn veranderingen op til binnen de structuur van de Formule E. Zo zal huidig CEO Alejandro Agag binnenkort als voorzitter fungeren, een positie die bekleed werd door Simon Freer. Agag blijft op dit moment op post als CEO tot er een geschikte kandidaat gevonden word om de functie over te nemen.
     
  • Seoul Skyline
    Seoul Skyline
    Ondertussen blijft de organisatie ook niet stilzitten voor de toekomst. Terwijl het seizoen nog moet starten, zijn er al gesprekken geweest met gaststeden voor seizoen 6. Op dit moment zouden zowel de Zuid-Koreaanse hoofstad Seoul, het Russische Sint-Petersburg als de Nieuw-Zeelandse hoofdstad Auckland in de running zijn voor een plaatsje op de kalender. Daarnaast zijn er ook opnieuw gesprekken met Zürich opgestart. De Zwitserse stad moest zijn plaats dit jaar opgeven omwille van een festival dat gelijktijdig georganiseerd wordt, maar willen in seizoen zes graag terug op de kalender verschijnen.
     
  • De Formule E heeft met voestalpine - een Oostenrijks technologiebedrijf - een nieuwe partner beet. Daarenboven zullen zij een nieuwe subcategorie binnen de Formule E sponsoren: de voestalpine European Cup. Dit klassement zal bestaan uit de vijf ePrixs die worden georganiseerd op Europese bodem: Rome, Monaco, Parijs, Berlijn en Bern. De piloot die het meeste punten verzameld heeft tijdens deze vijf races zal gekroond worden als eerste Europese Formule E-kampioen. Als beloning krijgt de winnaar een trofee gemaakt door speciale 3D-printtechnologie die het bedrijf gecreeërd heeft.



Foto's: Formula E - Jaguar - HWA Racelab - Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 14 december 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Ad Diriyah.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons