van der Horst

Rolex 24: Acura, Cadillac en Porsche verdelen de vrije trainingen

Grid 2023 Rolex 24 at Daytona
Grid 2023 Rolex 24 at Daytona
Na een korte pauze zijn nu de laatste dagen ingezet voor de Rolex 24 at Daytona. Gisteren stonden er al drie vrije trainingen op het programma en deze werden verdeeld tussen de Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport Acura, de Chip Ganassi Racing Cadillac en de Porsche Penske Motorsports. Dat terwijl de eerste training vooral incidentrijk was en ook gevolgen heeft voor een van de teams van Mercedes. Ondertussen blijft Porsche hopen op een verbetering in de balance of performance.
  • Powercars
Het leek alsof er precies wat roest op kwam bij de teams na drie dagen rust, want tijdens de eerste vrije training waren er maar liefst vijf rode vlag situaties. De voornaamste slachtoffers waren oftewel wagens die stilvielen op de piste of wegens crashes in de Le Mans Chicane, maar het grootste slachtoffer was toch de Winward Racing Mercedes. Nadat Lucas Auer net de snelste tijd bij de GT's realiseerde, crashte hij zwaar in de eerste bocht. Het gevolg: de Oostenrijker liep volgens het team aanzienlijke verwondingen op en zal dit weekend niet rijden. Ook moest het team een nieuw chassis laten overkomen, aangezien het dak weggehaald was om Auer uit de wagen te halen.

Chip Ganassi Racing - Cadillac V-LMDh
Chip Ganassi Racing - Cadillac V-LMDh
Qua tijden was er van een dominantie geen sprake ditmaal zoals tijdens de Roar. In de voormiddag leek het nog wel zo uit te draaien met dank aan de Wayne Taylor Racing by Andretti Autosport Acura, maar de Chip Ganassi Racing Cadillac #02 was dan al niet veraf en nam zelfs de leiderplaats over in de namiddag, dat in een eveneens incidentrijke sessie. Tijdens de nachttraining was het dan weer Porsche die bovenaan de tabellen eindigde. Ook opvallend was dat de #02 Cadillac en de Porsche #7 meer dan 50 ronden afwerkten. Meyer Shank Racing hield zich opvallend in de luwte na het dominante vertoon vorige week. In de voormiddag eindigden zij nog als derde, maar in de overige sessies waren ze meer in het pak terug te vinden. BMW blijft achteraan hangen op dit moment van de vier constructeurs.

Team Korthoff Motorsports - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
Team Korthoff Motorsports - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
Bij de GT's blijft Mercedes de plak zwaaien. Met de crashende Winward Racing in de voormiddag, waren het Team Korthoff Motorsports en WeatherTech Racing die tijdens de andere sessies bovenaan eindigden. Ondertussen blijven Aston Martin en Lexus hun wagonnetje aanhaken, maar voor zowel Lamborghini, Ferrari als Porsche lijkt er geen verbetering aan te komen. Vooral het merk uit Weissach blijft luidruchtig klagen over de laatste balance of performance, waar niets aan veranderd werd. IMSA verklaarde aan Sportscar365 achteraf dat zij het aanpakken zoals met de BMW vorig jaar en zij voorzichtiger geworden zijn. Toch hoopt Thomas Laudenbach, hoofd van Porsche Motorsports, dat er toch nog een wijziging doorgevoerd wordt.

In LMP2 is het vooral PR1/Mathiasen Motorsports dat hun favorietenrol blijft waar maken, terwijl de Riley Ligier in LMP3 al meer bovenaan komt piepen. Vandaag staan er nog twee sessies op het programma, waarvan ééntje alleen maar voor de GTP's. Daarnaast is er ook de openingsmanche van de IMSA Michelin Pilot Challenge, waar Denis Dupont uitkomt in de Rockwell Autosport Development Audi.

Foto's: IMSA - Mercedes-AMG Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op vrijdag 27 januari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons