van der Horst

Ron Tauranac overleden

Brabham BT26/2
Brabham BT26/2
Veel aandacht kreeg het nieuws niet, maar op 17 juli overleed op 95-jarige leeftijd Ronald Sidney Tauranac. Tauranac was een goede vriend van Jack Brabham en richtte met deze laatste het merk Brabham op in 1962. Later, nadat hij Brabham had overgelaten aan Bernie Ecclestone, creëerde hij het merk Ralt, dat zeer succesvol was in de Formule 2 en Formule 3.
  • Skylimit Events
Mark Shaw - Brabham BT6
Mark Shaw - Brabham BT6
Als ingenieur en medewerker van Jack Brabham ontwierp Ron Tauranac alle Brabham Formule 1-wagens tot en met 1972, dus ook de Brabham BT19 en BT24 waarmee respectievelijk Jack Brabham en Denny Hulme de wereldtitel behaalden in 1966 en 1967. In 1969 reed onze landgenoot Jacky Ickx met de door Tauranac ontworpen Brabham BT26, waarmee hij twee Grand Prix won. Daarnaast ontwikkelde hij ook diverse Formule 2 en Formule 3 wagens voor het merk. Eind 1970 stopte Jack Brabham zijn raceactiviteiten en liet het team over aan Tauranac, maar de rol van teammanager lag de Australiër niet en hij verkocht de equipe vervolgens aan Bernie Ecclestone in 1972.

Ralt RT3
Ralt RT3
Tauranac hielp in 1973 Frank Williams bij het herontwerpen van de Politoys F1 en een jaar later was hij actief bij Trojan waar hij hun Formule 5000 wagen ombouwde tot een Formule 1. Maar nadat hij eerst dacht om zich terug te trekken uit de autosport, veranderde Tauranac van gedacht en richtte het merk Ralt op midden de jaren 70 van vorige eeuw. Het merk werd zeer succesvol in de Formule 3, Formule 2 en Formule Atlantic. Zo wonnen Larry Perkins, Jan Lammers en Pierluigi Martini het Europese Formule 3 kampioenschap in een Ralt in respectievelijk 1975, 1978 en 1983. In het Engelse Formule 3 kampioenschap haalde het merk niet minder dan vijf titels binnen in die periode.

Ondertussen ontwierp Tauranac ook nog de Theodore Racing F1 in 1978, een klassiek ontwerp dat echter niet opgewassen bleek te zijn tegen de wingcars. Toch won Keke Rosberg met deze wagen de International Trophy te Silverstone. In 1980 begon Tauranac een vruchtbare samenwerking met Honda in de Formule 2 en de Ralt-Honda’s haalden driemaal de Europese titel binnen (1981, 1983 & 1984). In 1985 verving de Formule 3000 de Formule 2 en drie jaar later verkocht Tauranac Ralt aan March Engineering. Ron Tauranac trok zich grotendeels terug uit de autosport, maar nam regelmatig de rol van consultant op zich, onder meer bij Honda en het Arrows F1 team.

Foto's: Niels Vaeck & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op woensdag 22 juli 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons