van der Horst

Lamborghini Aventador LP750-4 SV: Lichter en nog krachtiger (+ Foto's)

Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Over smaak valt niet te twisten, maar de Lamborghini Aventador is wat ons betreft een prachtbeest. Vier jaar geleden kwam de stier uit Sant'Agata Bolognese voor het eerst aan de deur krabben en dus besliste Lamborghini dat het tijd was voor iets sneller en beter, iets dat het naamplaatje SV waard was. Die wagen lijkt nu klaar te zijn en Lamborghini stelde dan op het salon van Genève ook trots de Aventador LP750-4 SV voor. SV staat voor SuperVeloce en de wagen maakt zijn achtervoegsel helemaal waar...
Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Lamborghini Aventador LP750-4 SV
In Genève onthulde Lamborghini eindelijk het resultaat van het ontwikkelingswerk; de Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce. Een spurt naar 100 legt de bolide af in 2,8 tellen; eentje naar 300 in net geen 25. Toegegeven, op dat ogenblik is de Koenigsegg Agera reeds de 400 gepasseerd, maar toch doet de Aventador SV het bloed net iets sneller pompen zoals enkel een Italiaanse bolide dat kan. Dat laatste mede dankzij de huilende 6.5 liter V12 die 750 Italiaanse volbloeden huisvest welke de topsnelheid van deze exclusieve Aventador boven de 350 km/h brengen.

Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Nog even de naam van de laatste telg uit de Lamborghini familie overlopen; LP staat zoals altijd bij Lamborghini voor “Longitudinale Posteriore” wat slaat op de plaatsing van de motor. De 750 duidt op de 750 pk die uit de V12 motor gehaald werden, de 4 omdat de motor de vier wielen aandrijft en de SV zoals eerder gezegd is de afkorting voor SuperVeloce; Italiaans voor supersnel zeg maar.


Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Lamborghini Aventador LP750-4 SV
De ingenieurs van Lamborghini slaagden er overigens in 50 kilo gewicht weg te nemen, vooral dankzij het gebruik van carbon, waardoor er per 2kg gewicht één pk voorhanden is. Ook op vlak van downforce zijn er vernieuwingen met een toename van naar eigen zeggen 180%, mede dankzij een nieuwe splitter en diffuser die wel bij nonkel Veneno geleend konden zijn. Verder is er een verbeterde elektronische stuurinrichting, magnetische ophanging en koolstofremmen. Dat geheel wordt geschoeid op Pirelli P Zero Corsa's op 20 duims (vooraan) en 21 duims velgen achteraan. De standaardkleur is Rosso Bia (rood voor de gewone stervelingen) met daarnaast ook vijf extra (natuurlijk zeer speciale en exclusieve) tinten, al twijfelen we er niet aan dat de Italianen de wagen ook wel een ander kleedje zullen aanmeten indien gewenst...



Foto's: Lamborghini



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons